- Project Runeberg -  Nyländska folkseder och bruk, vidskepelse m.m. /
61

(1889) [MARC] Author: Anders Allardt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

åt sina medbrottsliga. Fadern städslade dock snart en dräng i huset,
i hvilken hon trodde sig igenkänna sin i drömmen utkorade. Hon
visade sig till en början afvog mot honom, men icke förty vande hon
sig dock småningom alt mer och mer vid tanken att han var hennes
„beskärda del“. Han fick flickan och rusthållet och därför hade han
måhända i främsta rummet att tacka en dröm, framkallad af en altför
rikligt saltad pannkaka.

Några dagar efter midsommar infaller nPärsmässu, som under
långliga tider varit en marknadsdag samt af denna orsak blifvit
namnkunnig och ihågkommen. Under denna dag skola kläderna vädras
för att mal icke må förtära dem.

Stundar så „Sjusofvaredagenu, som infaller den 27 juli. Den som
denna dag Bofver länge in på morgonen, skall under hela året bli en
„sjusofvare“.

Regnar det under sjusofraredagen, skall det regna under de sju
följande veckorna.

Närmast härpå följer Olof, „ölo8mäss“ eller „01smäs8“, hvilken
numera är bevarad från att falla i glömska därigenom att
landtmau-nen vid denna tid städjer sig tjänare. De af husbönderna utfärdade
intygen öfver tjänarnes arbetsduglighet, flit och uppförande bära
namnet „ölo8siddlara och bidraga till att dagen nog hålles i minnet.

Samtidigt infaller äfven skördetiden. Mången gång inträffar det,
att årets förråder taga en ände, innan den nya säden är färdig att
begagnas. Då bristen sålunda står för dörren under någon vecka,
säger man, att man befinner sig i „Ölo-krök“ eller „Öl8mässkrötjin“.
I sammanhang härmed stå följande vanliga talesätt: „Vi ha fått Ölo
krök ti djäst", „Vi hd, Ölo krök“, „6lo krök kombar nö ti få gå oss
förbiu. „Vi ha komi ti Ölsmässkrötjin för bitti" äfvensom
nölsmäss-krötjin lyftar brekorjin so höugt, att man int räkks si yti’n“.

Skördetiden infaller vanligen med Olof. Sådden är då äfven
snart för handen och blifver följande bemärkelsedag, som infaller den
15 aug. en såningsdag (=nsésdå“). Det är „Vårfrudagu, som räknas
för första såningsdagen och .sträcker sig såningstiden (= „sést(dn“)
sedan ända fram till „Bärtilmässu. Senare sådd än den som förrättas
tre dagar efter nBärtilmäs8u anses för nödsådd och medför ringa
vinning, emedan jorden då börjar blifva för våt samt nattfroster vidtaga
och invärka menligt på den unga brodden. Denna anses äfven vara
mera utsatt för maskens härjningar under de år, då detta plågoris
uppträder. Masken fruktar väl å ena sidan kölden, men för att skrämma
den på flykten behöfvas starka, ihållande nattfroster, hvilka vidtaga
först i slutet af september, då maskarne, för hvilkas framfart
höst-dagjämningen, enligt folktron, sätter en gräns, redan upphört att
härja.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:42:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nylsedbruk/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free