- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1882 /
127

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AFRODITE FRÅN MELOS.

127

on est peu disposé à admettre que Pallégorie ait occupé une
place considérable das Tärt antique: on veut voir partout
des sujets mythologiques ou historiques». För att gendrifva
denna allmänt gängse uppfattning anföres ett yttrande af
Winckelmann, hvars bekanta förkärlek för allegorien står i en
besynnerlig motsägelse mot hans öppna blick för den
grekiska konstens innersta väsen. Detta yttrande är hemtadt
ur’Ær-läuterungen der Gedanken über Nachahmung der griechischen
Werke», d. v. s. ur en af Winckelmann? tidigaste skrifter;
dessutom föga bevisande, då det endast åberopar sig på några
kuriositeter i byggnadsväg. För öfrigt må erinras t>m den
sväfvande betydelse, som Winckelmann ger åt ordet allegori,
hvars innebörd han aldrig bestämdt fixerat. Då han t. ex. i
det af hr S. citerade arbetet yttrar, att grekernas hela
mytologi var en väfnad af allegorier, så kan recensenten för sin del
gärna gå in på ett sådant påstående utan att därför i hvarje
konstverk behöfva se en sådan allegori, hvarom här är fråga,
d ä. ett medvetet försinligande af ett abstraktum. Ty hvad
man än må tro om den grekiska olympens ursprung; att dess
innevånare för skaldernas och konstnärernas åskådning voro
verkliga personer, därpå kan man ej tvifla. — Till det
Winckel-mannska stället lägger förf. en misstydd notis ur Aelian
och drager däraf följande slutsats: »Puisque Tallégorie a joué un
si grand råle dans 1’architecture antique, quelle place ne doit
elle pas avoir occupée dans les arts du dessin en générale».

Väldig och utan bot är visserligen den förödelse, som
tiden anstalt i grekernas skönhetsverld; dock äro vi
lyckligtvis icke inskränkta till några tvifvelaktiga notiser hos senare
författare såsom källor för vår kännedom om dess innersta
mening. Säkrare resultat kunna vinnas genom en jämförande
granskning af de behållna konstverken och författarnes
utsagor. Och en sådan granskning visar, att allegorien mycket
sparsamt förekommit under konstens bästa tid — vi tala här
om allegori i sträng mening cL v. s. personifikation af ett
abstrakt begrepp, såsom t." ex. vällusten eller dygden.
Visserligen ha några få af skalderna skapade
personifikationer, såsom Nike och Peitho, ursprungligen bundna vid en
viss gudomlighet, småningom emanciperats och erhållit själf-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:46:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1882/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free