- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1882 /
394

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

394

som voro samtida med Homeros detta behof af renhet, men
i sin naiva föreställning uppfattade de alt säsom rent yttre.
De nöjde sig med att, innan de förrättade sina böner eller
offer till gudarne, två sina händer; och vid ingången till
templen stodo därför kärl med Vigvatten, en sed, hvilken
liksom så många andra den kristna kyrkan tagit i arf och
hvilken ju ännu bibehåller sig i de katolska templen. Men tanken
på denna renhet såsom en inre hjärtats renhet framträdde
, först långt efter Homeros och hängde tydligen tillsamman med
en omfattande hvälfning inom det religiösa föreställningssättet
i Grekland, hvilken under århundradens lopp arbetat sig fram.
Ty »utan att några trossatser undergått en medveten förändring
synes i förhällande till föregående tider den religiösa
grundstämningen i det stora hela renad och förädlad». *) Och i
denna utvecklings fortgång hafva säkerligen de eleusinska
mysterierna sin stora del. Ty en dylik förädlande inflytelse
på seder och tänkesätt hafva utan alt tvifvel dessa mysterier
utöfvat. Och utan en sådan moralisk kraft är det knapt
tänkbart, att en dylik anstalt århundraden igenom kunnat
bibehålla sitt höga anseende.

Mysterierna förvarade för den tidens och alla tiders
människor en stor andlig skatt, nämligen tron på själens odödlighet:
de utlofvade, såsom förut påpekats, åt de invigde ett visst
företräde i underjorden — och härpå berodde nog
företrädesvis deras stora inflytande —, men de synas ock såsom vilkor
för detta utlofvade företräde i ett annat lif hafva uppstält
fordran på sedlig renhet och oförvitlighet hos den enskilda
människan. Därpå tyda många omständigheter. Sälunda voro
ju alla missdådare och uppenbart sedeslösa uteslutna såsom
»ovärdiga den mystiska facklan». Och ännu en sak! Vi hafva
nämt, att invigningen hufvudsakligen bestod i storartade
skådespel och ceremonier, hvilka den grekiska lifsåskådningen
tillskref en mäktigt renande inverkan på själen. Blott den
var emellertid verkligen invigd, som erfarit en sådan inverkan
af invigningen och hvars hela lif sedermera utgjorde ett fortsatt

*) Leopold Schmidt. Die Ethik der alten Griechen. Berlin 1882.
I. Sidan 147.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:46:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1882/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free