- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1882 /
401

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DON JOSÉ ECHEGARAY.

107

ganska stark, men i grund och botten är dock denna
dramatik äkta spansk och Calderonsk. *)’

Låt oss ett ögonblick jämföra denna sista dramatik med
den klassiska spanslca och se, hvilka drag He hafva
gemensamt.

Ett utmärkande drag för den klassiska spanska teatern är
en ytterst sträng uppfattning af kvinnans ära. Jag tänker nu
naturligtvis icke på Tirso de Molina, som hade en ganska
säregen uppfattning af kvinnan, utan på Alarcon, på Röjas,
på Calderön. Den ton af galanteri, som utmärker de gamla
spaniorernas skådespel, finnes lyckligtvis icke kvar: »los
ga-lanes y los graciosos» med sina gongorristiska fraser hafva
försvunnit från den spanska teatern. Visserligen förefaller kanske
ännu oss nordbor en spansk kärleksdialog med sina våldsamt
passionerade uttryck, sina superlativa fraser något främmande,
men vi fa icke glömma,’att vi äro i Spanien och icke i
Norden, att vi äro i ett land, där man älskar att tala i bilder,
och där ett färglöst, kallt resonerande, hvardagiigt språk
minst tales på scenen.

Men har, som sagdt, det yttre förhållandet mellan man
och kvinna förändrats i den spanska teatern, själfva grundr
uppfattningen af kvinnans ställning, af hennes ära, har dock
förblifvit densamma. I det moderna skådespelet äro också
fadern, brodern, maken berättigade att äfven med döden straffa
hvarje den minsta fläck, som kunnat sättas på en dotters, en
systers, en hustrus ära. Oupphörligt träffar man de skarpaste
konflikter framkallade af en älskares tvifvel på sin älskades
trohet, eller af hans hämd, när han sett henne otrogen. Sä
t. ex. i Ayala’s El tanto por ciento, så i flera af Echegaray’s
pjeser, hvartill vi återkomma. Men begreppet om hur en
kvinna, som fläckat sin makes heder, skall straffas, tyckes

•) I ett tal, som under Calderonsfesterna hölls af D. Joaquin Af.
San-roma, har han just framhållit samma karaktär hos den moderna spanska
dramatiken. «De dramaturger», säger han, «som för närvarande äro mest
omtykta och mest uppburna af publiken, äro de, som mest påminna om
den Calderonska tiden, som bäst förstå att efterbilda dess djupa idéer, dess
kraftiga verser, dess djärfva scener och fina urskiljning». — El lmparcial för
den 27 Maj 1881.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:46:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1882/0407.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free