- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1882 /
407

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DON JOSÉ ECHEGARAY.

407

den ofta ligger till grund för konflikterna i de moderna
spanska dramerna.

Ett annat utmärkande drag för den spanska teatern är
dess invecklade intrig. Vi behöfva icke länge uppehålla oss
härvid. I detta fall äro våra dagars spaniorer icke mindre
uppfinningsrika, hafva en icke mindre outtömlig fantasi än
sina förfäder. Det skulle behöfvas volymer för att fullständigt
berätta innehållet i tio spanska pjeser; det händer ännu
synnerligen mycket, handlingen är oftast särdeles invecklad, men
man måste dock erkänna, att hos flera förf. röjer man en
sträfvan att förenkla densamma, att koncentrera intresset på
en lätt ötverskadlig händelse, som kan utveckla sig pä själfva
scenen, utan att behöfva förlägga en del af densamma till
berättelsen i " någon af sina hjältars mun om hvad han gjort
utom scenen.

Vi skola visa exempel på båda tendenserna hos Echegaray.

Hvad särskildt de tre enheterna beträffar, så visar den
modernaste dramatiken en stark tendens att söka.iakttaga
desamma. En handling såsom den ännu kunde förekomma för
30 år sedan i El duque de Rivas »Don Alvaro», där tid och
rum växla i hvar annan scen såsom hos Shakespeare, hafva
vi aldrig träffat på i de stycken, vi läst.

En mycket egendomlig karaktär för den klassiska spanska
teatern är dess starka rojalism, dess »senamienlo
monar-quico». Den, som läst »Del rey abajo, ninguno» af Röjas eller
»La Estrella de Granada» af Lope de Vega, vet, huru långt en
spanior kunde gå i sin rojalism. Detta drag» skulle man
troligen förgäfves söka i den moderna spanska dramatiken. *)
Spaniorerna äro visserligen som folk ännu för mycket
»hidalgos» för att ej vara goda rojalister (vi tro, inom parentes
sagdt, mycket litet på hvad man försäkrat oss här och där i

*) För ett tjugutal &r sedan skref visserligen den bekante Zorilla,
förf. till en populär dramatisk behandling af Don Juanssagan, ett mycket
rojalistiskt drama, där han visade spår af den forna «sentimienlo
monar-quico», ihen detta drama står alldeles enstaka och skrefs för öfrigt under
Isabellas regering, som inom literaturen utmärkes af en egendomlig
reaktionär ^tendens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:46:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1882/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free