- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1882 /
476

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

synes, som om han med afsigt undveke en sådan stil för att
kunna bibehålla ett visst patos, som fordras i hans tragedier,
och som för öfrigt är karaktäristiskt för såväl den spanska
dramatiken, som den spanska skådespelarkonsten.

Genom en analys af några af hans förnämsta arbeten
skola vi söka att närmare lära känna honom som
dramatisk skald.

Ett af hans första arbeten är La esposa del vengador
(Hämnarens maka), uppförd första gången i Nov. 1874.

I Barcelona lefver på 1500-talet grefve de Pacheco, hvilkens
sköna dotter Aurora nyligen blifvit botad från fullständig blindhet
af Fernando, en ung läkare. Fernando älskar Aurora, men hans
kärlek tyckes endast besvarad med systerlig tillgifvenhet och
tacksamhet. Grefve de Pacheco har i en duell för åtskilliga år sedan
dödat markisen de Quirós y Estrada, då han af denne blifvit
förolämpad. Mellan de båda slägterna Pacheco och Quirós har sedan
länge varit fiendskap. Det är den gamla historien om «I Montechi
e Capuletti», men på spansk jord. Ingenting är således naturligare
än att Carlos, markisen de Quirós’ son, en gång skall hämna
sin far.

Sådana äro pjäsens förutsättningar; vi äro nu midt inne i
handlingen. Scenen visar oss torget i Barcelona. På ena sidan
grefve de Pachecos palats, i fonden en kyrka, till höger ett litet,
öppet kapell, öfver hvars altare hänger en korsfäst Kristus.
Framför Kristusbilden en brinnande lampa, såsom man ibland ännu
ser dem på öppen gata i Spanien.

Grefve de Pacheco skall just gå att med sin familj förrätta
aftonbönen i kyrkan. Aurora följes af Fernando, som bestormar
henne med sin kärlek. Just då de gå förbi Kristusbilden, träffas
hennes nyss opererade ögon af skenet från lampan, hon bländas
för ett ögonblick, men återfår strax synen, och fortsätter
vandringen. Men under tiden har Pacheco fått veta, att Carlos de Quirós
kommit till staden och anar naturligtvis, att det är hämd för sin
far, som Carlos söker. Pacheco går dock lugnt in i kyrkan. Efter
gudstjänstens slut skall han därute vid Kristusbilden vänta sin
fiende, just på samma ställe, där han en gång dödade Carlos’
fader i ärlig strid.

Carlos skulle emellertid i detta ögonblick icke vilja
hämnas, äggades han icke därtill af sin gamle fars väpnare, ty hans
sinne är upptaget af angenämare känslor än tanken på att utgjuta
blod. Vid sin ankomst till Barcelona har han mött en okänd,
skön dam, och strax har Cupido så djupt inborrat kärlekspilen i
hans hjärta, att han blott tänker på huru han skall få återse den
sköna. Till lycka för sin heder följes han dock af sin gamle väpnare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:26:36 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nysvtidskr/1882/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free