- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1882 /
504

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

210

en modern spansk dramatiker.

pjesen. Intrigen är ju icke ny, tvärtom, men Echegaray har
behandlat sitt ämne från en ny, stor synpunkt. Liksom alltid
i sina dramer har han för att fa fram en viss tanke, en viss
idé, här och där ej så noga räknat med sannolikheter och
vårdslösat teckningen af en och annan biperson, men
expositionen är förträfflig, utvecklingen dramatisk, konflikterna mellan
olika plikter storartad. Stycket har dessutom flera särdeles
fina drag, såsom när Julian fordrar, att de blott skola se på
hvarandra, för att han skall tro dem, men medvetandet om
deras brottslighet gör dem detta omöjligt. Och hvem skulle
kunna fullt återgifva de glödande, passionerade verser i hvilka
Echegaray klädt sin dialog? Han har i denna pjes, emot det
vanliga förhållandet i det moderna spanska dramat, växlat
rytm och mera rimmat än assonerat. Vi hafva aldrig på
modern spanska läst något mera välljudande, något mera
form-fulländadt än flera af scenerna i denna pjes. Echegaray har
aldrig varit större skald än här. Men å andra sidan torde
dock »Helgon eller vansinnig?» i sin helhet stå framför äfven
denna pjes. »Helgon eller vansinnig ?» förblir Echegarays mest
helgjutna arbete.

»El gran Galeotto» inledes af en högst originell prolog, där
författaren låtit de i pjesen uppträdande personerna på ett
egendomligt sätt tolka betydelsen af stycket och till viss grad
försvara detsamma. *) Då denna prolog äfven har ett
särskildt intresse därigenom, att författaren här nästan identifierat
Ernesto med sig själf och framstält sina egna inre strider,
då han ville skapa detta drama, har jag trott det kunna vara
af intresse att meddela denna prolog i dess helhet.

Scenen föreställer ett arbetsrum, till vänster en balkong, till höger
en dorr, midt i rummet ett bord med papper, böcker och en påtänd lampa,
till höger en soffa. Det är natt.

i:sta Scenen.

(E*nesto siltcr vid skrifbordet och tyckes bereda sig att nedskrifva
något .

*) Ett liknande drag har blifvit p&pekadt i nudo gordiano» af Stiles.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:46:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1882/0510.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free