- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1882 /
b5

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5 genmäle.



fick brytas under den tid de nationala spelen firades och hvilken
blef införd eller återupprättad af Iphitos, var personifierad i
Olympia: Ekecheiria kransande Iphitos. (Paus. V. 20.) — Om en grupp
ifrån antikens bästa period yttrar Lübke sig på följande sätt: »Die
früher als Levkothea, dann als Gä Kurotrophos erklärte Gestalt ist
als die Göttin des Friedens, die als treue Pflegerin den Reichthum
auf den Armen trägt, durqh Brunn erkannt worden. (Eirene med
Pluto af Kephisodot). Es handelt sich also um die Verkörperung
einer Allegorie, aber mit welcher Lebenswärme hat der Künstler
die grossartige Gestalt durchdrungen, in deren feierlicher Haltung
noch ein Nachklang der hohen Kunst des Phidias zu empfinden
ist . . . Die grossartige Behandlung der Formen, der Adel der
Bewegung und Ausdruck, die bewunderungswürdig durchgeflihrte
Gewandung, die in jeder Falte Form und Bewegung der
erha-benen Gestalt nachklingen lässt und doch in höchster Einfalt
an-gelegt ist, das allés verbtirgt diesem Meisterwerk einen Platz unter
den edelsten Erzeugnissen dieser Epoche.» Här se vi alltså ett
exempel på, huru ett antikt konstverk först tydes på olika sätt
som mytologiskt och slutligen erkännes vara af allegorisk
betydelse, men (och i detta »men» ligger hela den moderna falska
uppfattningen af allegorien) lika liflullt framställdt som de
mytologiska ämnena.

Då jag genom mina forskningar kommit till det resultat, att
den meliska stödens typ är Venus-Proserpinas, och att hennes
ställning måste hafva varit Peithos, så att hon borde benämnas
Venus-Proserpina-Peitho, så säger hr B., att detta resultat är
orimligt, emedan det är orimligt, att den höga gudinnan, som råder
Öfver lif och död, skulle vara identisk med Vällustens gudinna.
Jag skall i stället för skäl, hvilka ej tyckas af anmälaren beaktas,
anföra Gerhards förklaring öfver lifvets och dödens gudinna, Han
säger: »Venus-Pandemos, die Göttin der zeugungs- und der
ver-zehrungsstichtigen Natur . . . konnte als loekende Pasiphae-Libitina
auch eine tiberredende Peitho heissen, und dies ist wohl der Sinn
jener Peitho, die in der Nähe der nährenden Gäa und der
grünen-tlen Demeter einer Pandemos verbunden ist.» — Till och med
om Venus Urania säger han: »Die bewaffnete Siegerin Urania,
deren starre Naturidée dem abgeleiteten Begriff einer
himmels-reinen Liebesgöttin nicht viel näher liegt als die Kegelgestalt der
paphischen Urania dem Schönheitsmuster der Knidier.» (Gerhard,
Ant. Bildw. Text. p. 151.)

Jag slutar min bok med dessa ord: »Si relativement au groupe,
au prototype et à Tauteur de la statue de Milo, mes recherches
ne m’ont amené qu’à des hypothèses, je souhaite que d’autres
archéologues soient pius heureux que moi à cet égard; et si
relativement à la signification et à fattitude de la dite statue j’ai
donné des résultats positifs, j’ose espérer que ces résultats con-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:46:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1882/0547.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free