- Project Runeberg -  Också ett ord öfver tidens religiösa fråga /
15

(1847) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Det är ur denna revolution, som det nya
borgaredömets makt utvecklat sig och, ej utan strid med det
åter i rörelse satta folket, slutligen kommit till stadga.
Dermed har det ock skiljt sig från folket, med hvilket
det från början hade gemensam sak. Det tog med sig
ur restaurationstiden en census såsom politiskt skiljemärke,
ehuru kejsardömet hade förkastat detta; — och ehuruväl
denna census efter julirevolntionen nedsattes, slog den
likväl nu en gång fast såsom gräns emellan de politiskt
berättigade och de politiskt oberättigade. Och detta har
först dem emellan framkallat en opposition, ej anad den
tid, de gemensamt stridde emot de privilegierade. Den
nya medelklassens egenhet består just deri, att den uppåt
synes obestämd, så att hon allt mer förmår i sig upptaga
de högre klassernas intressen, hvilka småningom äfven rätta
sig efter tidens förändrade fordringar, under det denna
gräns nedåt bestämmer sig allt skarpare, och blir
uteslutande emot massan af folket. Denna gräns har blifvit
förmögenheten och ett visst belopp af förmögenheten
såsom vilkor för all slags utöfning af politiska rättigheter.

Hvad vi i sjelfva verket hafve upplefvat, är ett
förmögenhetens inskränktare välde, än verlden någonsin hittills sett;
och detta välde är tillika den rörliga egendomens
öfvervälde öfver den fasta. Det är första gången som
egendomen ställer sig främst i samhället, nemligen såsom blott
privategendom; ty fordom berodde den på allmännare
personliga förhållanden. Så hos adeln: hvilken på sin tid
derföre har njutit företrädesrätten af ett genom lagarne
gynnadt sammanhållande af en större förmögenhet, att
han förde samhällets vapen. Så hos kyrkan: hvars
egendom, såsom ett det andliga ståndet anförtrodt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 30 12:42:38 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ocksa1ord/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free