- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
267

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I Italien utvecklades tekniken mycket hastigt i en
helt annan riktning. Några konstnärer, så t. ex.
Pe-rugino, övergingo visserligen till det nya
målningssättet men mycket i bildframställningen ägde kvar
medeltida drag. Särskilt sättet att modellera skuggor
och dagrar genom parallella smala penseldrag från
äggtemperans mödosamma målningssätt finnes som
tidigare nämnts kvar hos honom.

Den venetianska skolan, som från början utmärkte
sig för en varm genomklingande kolorit, gjorde
avsevärda förändringar i den van Eyckska tekniken.
Här som oftast spelar avskyn för alltför mycket
möda och frestelser till förenklingar rent av rollen som
uppfinnare. Det besvärliga förfaringssättet med en
över teckningen lagd imprimitur avlöstes genom
metoden att börja målningen på en duk, som färgats
redan i grunden. I början hade man visserligen ganska
ljusa grunder men så småningom övergick man till
mycket mörka. Caput mortuum med tillsats av
mörkare klanger var icke ovanligt. Teckningen måste på
dylika grunder pauseras med vitt stoff och
efter-kontureras med vit tempera. Dessa dukar ägnade sig
särskilt väl för undermålning i optiskt grått. Oftast
förekommo i det venetianska måleriet mycket
stora format, varför duken av hållbarhetsskäl valdes
ganska grov. Den nya äggoljetemperan var härvid
trots allt i vekaste laget, varför putridofärgen (se
sid. 200) blev den vanligaste vid undermålning. Dess
egenskap att särskilt lämpa sig för schumring kom

267

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free