- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
304

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

der 1800-talet visa irapressionisterna, särskilt i den
pointillistiska art som representeras av Pissarro,
Re-noir och Monet. Här händer verkligen något nytt
och detta nya består i ett sätt att låta färgerna
blandas i åskådarens öga. Blandar man på paletten gult
och blått får man givetvis grönt. Men en grön
effekt kan man också erhålla genom att man på duken
avsätter små gula och blå penseldrag, som då på ett
visst avstånd sammansmälta för ögat. Denna
färgblandning, optisk blandning, ger, rätt utnyttjad, en
luftig effekt, som lämpar sig förträffligt till
landskap men som också kan ge den mjuka atmosfären
kring ett ansikte (se bild 55). Om Renoirs teknik
ger hans elev Albert André intressanta upplysningar.
»Han begynner på en vit duk genom att med några
få penseldrag i rödbrunt ånge proportionerna och
huvudmassorna. Därefter laserar han duken hastigt
med ren färg upplöst i terpentin, och arbetar som
om han målade akvarell. Man ser något diffust,
något regnbågsfärgat, där färgtonerna gå i varandra.
Nästa steg tages när terpentinen har avdunstat
något. Han börjar då på nytt med en blandning av
olja och terpentin och något färg. Han höjer upp de
delar av målningen som skola bli ljusare med vitt
samt förstärker skuggorna och mellantonerna, han
gör nästan inga färgblandningar på paletten utan
avsätter färgen i små punkter nästan ren. Därefter
arbetar han undan för undan och förstärker formen
men låter dock alla toner mjukt gå över i varandra.»

304

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free