Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Oeli af detta thoma är t. ex. hela Rousseau blott en
oafbruten variation.
Brydsamt vore att säga, hvilkendera ensidigheten
är mest orimlig; oeh det må de bägge par terne sins
emellan afgöra. Tvifvelsutan ådagalägger Historiens
lefvande bildgalleri, att Menskligheten, i det stora
oeh bela, väsendtligen framskrider; under en dels
medveten, dels omedveten sträfvan till sina
förmögenheters ändamålsenliga utveckling. Men denna
fram-skridning rörer sig ingalunda i någon rak linea. Den
går till sitt mål genom en mångfald af omvägar,
genom en otalig myckenhet omsvängningar, hvilka
ideligen kröka sig af och an, ja ofta — till utseendet •—
fram och tillhaka. Af det i sin blotta allmänlighet
tänkta progressions-begreppet kan således icke följa,
att hvartenda nytt slägte, med sina verk, bör i
vårt omdöme ställas högre, än det som af träder; en
uppskattning, hvartill de personer och pr o duc ti o ner, som
i främsta rummet repräsentera det nya slägtet,
naturligtvis vore i främsta rummet berättigade. I sådant
fall blefve slutligen almanackan den hufvud g rund,
hvarifrån utgångspunkten för kritisk värdering borde
hämtas. Det vore då i sin ordning, att t. ex. sätta
del Byzantinska tidehvarfvets författare oeh konstnärer
framför de äldre Grekiska; helst som jemväl
nyssnämnda eländes-tid allsicke hyste ringa begrepp om sin
bildningsgrad,’utan tvärtom en ganska ansenlig
sjelfkänsla (se, bland andra bevis, Prinsessan Ansa Comae-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>