- Project Runeberg -  Om Lappland och Lapparne /
221

(1873) [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Gamla religionen: större gudomligheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

offer I trån af bat ar med mat. 221

kittel. Derpå uppsökes den största tall de kunna finna; på trädet
närmast denna upphänga de skäppan så högt de kunna räcka med handen.
Sedan tälja de på fyra sidor bort halfva barken af den stora tallen i
runda plättar, stora som brickor. Der efter taga de med sked flott ur
kitteln, ocli kastas tre skedar med afvig hand på hvar fläck, af hvar man
i byn, som har lagt sina bitar i skäppan och flottet i kitteln. Detta,
tillägger han, gör att husbönderne icke gå i kyrkan på juldagen. — Det
är tydligen samma sak som Rehn omtalar, men med variation.

Högström (sid. 188) säger dessa offer ske åt Joulo-herra, men
beskrifver dem såsom Rehn och har sett båtaina flera gånger. De äro
it—1 aln långa, tillyxade af furu, med master samt "här och der
korsade och med renblod öfverstrukna"; göras då de till jul slagta sina
o (for-renar; uppsättas högt på stora granar, icke hängande, utan på
hop-vikna qvistar; äfven granarna korsas och bestrykas med blod. — Sid.

/ 189 säger han, att de på samma tid offra åt Ruotta små näfver-trattar,
hvilka upphängas i höga träd, dem de på tvä kanter tälja och korsa.
De ruti läggas bitar af julmaten; stundom bakas en liten glöd-kaka och
lägges i en af skäpporna, i hvilkens brädd stickas två spjälor, i aln
långa och spad-formiga; denna skäppa hänges vid kojan. Offren ske åt
Huotta, "på det ban ej må skada deras qviunfolk på ett visst sätt (ne
Centrera illarum terebret seu perforet)".

Leem vet att förtälja (sid. 482) huruledes, för botande af sjukdom,
ftågra Lappar slagtat en reukalf julafton, kokat köttet, lagt något deraf
jemte smör, ost och glöd-kakor i en miniatyr-båt, släpat cn mängd träd
Ml samman, satt båten med i liggande mat uppe i träden och låtit offret
der förblifva tills julhögtiden var förbi, dä allt var försvunnet; detta
var ett offer åt joulo-gadze, d. v. s. jul-följet. Kildal säger (sid. 470) att
julnatten drickes fiskar-gudens (Strout-galles) skål ur ett born och något
drycken slås på marken i kåtan. På detta ställe lägges sedan kött,
fisk eller annan mat till fisk-gudens ära.

Om de af Kelm omtalade jul-offren tager Scheffer (sid. 119) för
gifvet att de ske med afseende på Christi födelse och gissar att båtarne
beteckna, det kristna läran kommit till Lapparne med sjöfarande. Fjellner,
s°m, enligt hvad framdeles skall närmare omtalas, anser en del Lappar
hafva kommit södra vägen och sjöledes till Skandinavien samt att
Lapparne fordom varit sjömän, säger att båt-festen firas "på det man icke
må glömma den tid då man seglade på hafven". Dessa åsigter kan jag

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omlappland/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free