- Project Runeberg -  Om Lappland och Lapparne /
222

(1873) [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Gamla religionen: större gudomligheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

222 ruotta och struot.

icke dela. Den sydliga invandringen är, som vi skola finna, högst
osannolik. Julen är icke först en kristen högtid i norden eller annorstädes,
utan har firats långt förut. Det är, som jag förut sagt, vid den tiden
som vinterns eller rättare mörkrets välde brytes, och från denna tid är
det som den af vintern domnade naturen åter skall börja qvickna vid,
som ljusets och värmens ankomst bebådas; kring julen infalla den åter
vändande solens högtidsdagar. Af detta skäl har julen, som bekant,
firats i den äldre nordiska kulten med offer "til års ok friöar", som
det heter, liksom hon hölls helig af andra nordliga folk, t. ex.
Grönländare och Samojeder. Det är af detta skäl jag omtalat dessa offer i
samband med sol-kulten, dit jag anser dem otvifvelaktigt höra. Utom
af tiden då de skedde, har jag äfven ett annat skäl till detta antagande.

Högström säger att offren skett till guden (Sic!) Ruotta. I Lex.
Lapp. läsa vi under ordet Struot, Struota = julafton — det måste således
vara samma ord. Och vidare: "Det är troligt att denna dag af
Lapparne hållits en fest redan innan de antagit kristna religionen, och det
säga de sjelfve. Några tro att Struot varit en gudinna, hvilken de
förnämligast på den dagen dyrkat och att Struot skulle vara densamma

som Syrernes Astarte eller Astaroth.–De hällde renmjölk i kärl

af näfver och ställde dessa på granars toppar, hvarvid de trodde dem
blifva helgade åt gudarna eller gudinnan Struot, och är denna kult
ännu knapt utplånad".

Denna namnlikhet kan visserligen vara blott en språklig tillfällighet
eller ordet vara hemtadt från det gotiska Drott; men sammanställningen
är i sjelfva verket icke alldeles osannolik; ty det torde väl få anses
såsom afgjordt, att Nerthus-kulten hos Sveverna (Taciti germ., kap. 40) är
den samma sorn den forn-nordiska Freya-dyrkan, och som
Astarte-kul-ten, liksom Nerthus och Astarte till namnet äro beslägtade. Att denna
kult kunnat upptagas af Lapparne från deras grannar i norden möter
intet hinder; vi skola se att de upptagit Thor. Det är äfven möjligt att
Åkkornas dyrkande hör samman här med, så framt icke de, till samman
med Saivok, mera tyda på själa-vandringen. Vi öfvergå nu till dem.

Om .\:o 5 eller Mader-attje samt om Åkkorna*) (N:is 0, 8 och 9)
berättar Jessen följande: Mader-attje bor allra öfverst i luften, tätt upp
under himlen. Af Rad.-attje fick Liad.-kidda magt och nåd att skapa

*) Akka betyder hustru, qvinna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omlappland/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free