- Project Runeberg -  Om Lappland och Lapparne /
223

(1873) [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Gamla religionen: större gudomligheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

akkornas betydelse ; 223

själar och andar. Så snart han skapat en själ sänder han denne till
Mader-attje, hvilken, öppnande sin för ändamålet inrättade buk, deruti
tager själen och på befallning reser kring Solen till sin hustru:
Mader-akka. Hon mottager nu själen af honom, upptager denna i sig och
skapar kring honom en kropp. Skulle nu af denna kropp blifva en
gosse, så skickade Mader-akka kroppen vidare till Uks- eller Juks-akka
(äfven kallad Stauke-edne eller Stilko-edne, d. v. s. barn- eller
barnvärks-moder); skulle af kroppen bli en flicka, så lemnades han till Sarakka,
på det denna skulle begåfva kroppen inecl qvinno-natur. Men oaktadt
barnet sålunda inne varit antingen hos Juks- eller Sarakka, tog dock
Mader-akka det ånyo i sitt lif för att gifva det sin fulländade daning.
Nu äntligen bragte hon det till den qvinna, som der med skulle blifva
hafvande och föda det till verlden. — Vissa Nåider berätta dock att
Radiens (såsom en gud) maka Sergue- (sarje-) edne (smärte-moder)
/ fått makten att skapa menniskans ancle, lemnar själen till Mader-attje,
o. s. v. — Dessutom trodde Lapparne att renar och andra djur
skapades på samma sätt, hvar före de ock tillskrefvo akkorna omsorgen
om all frugtsamhet lios så väl djur soin menniskor. Här af blef en
naturlig följd, att Akkorna af Lapparne ansågos för stora och mägtiga
gudinnor, synnerligen Sarakka, hvilken dagligen tillbads, emedan hon
skapade qvinnokönet, af hvilket Lapparne hade största nyttan (Jessen,
sidd. 13—16).

Ungefär på samma sätt, men med ett par modifikationer och
mindre systematiskt, omtalas saken hos Leem (sidd. 410—415). Enligt
honom är Mader-akka moder till 3 andra åkkor: Sarakka, Juksakka och
^ksakka, hvilka två sist nämda således icke äro synonymer, som hos
Jessen. Mader-akka blandar sig med sina 3 döttrar i alla
qvinno-gerningar och är i allmänhet qvinnan till tjenst. Hennes dotter
Sarakka är den som egentligen gifver barnet kropp i moderlifvet, och
känner hon födslo-vånda lika väl som den egentliga modren. Juksakka
förändrar qvinligt foster till manligt, hvar före (säger L.) Lapparne
ofta offra till henne, enär dc äro bättre betjente af gosse- än af
flickebarn, hvilka senare hvarken kunna deltaga i fiske eller jagt. Således
tvärt emot Jessen, men orätt, emedan, som Graan säger (kap. 4),
Lapparne önska sig hellre pige-barn än pilte-barn, ty för de förra få de,
för de senare måste de utgifva stora liemgifter. Uksakka skall, enligt
Leem, mottaga barnen när de äro födda, för att bevara dem mot stöt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omlappland/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free