- Project Runeberg -  Om Lappland och Lapparne /
227

(1873) [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Gamla religionen: större gudomligheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

jomala hos altai-folken. 227

Guden N:o 7: IIorag allés bringar oss in på ett nytt kapitel af
Lapparnes gudalära: Thors-kulten samt frågan om den af Scheffer
framhållna identiteten mellan Thor och Jumala, om betydelsen af
Storjunkaren och om Seitarnc.

Jomala, jumala, jubmel och ibmel äro variationer (dialekt-former)
af samma ord: vårt gud, i allmänhet. Scheffer anser (sid. 57 ff.)
troligt, att Lapparne fordom haft samma religion som Finnarne och
kolonisterne från dem i Bjarmaland, samt der fore användt ordet jumala i
samma mening som Thor, sedermera såsom gud, deus; dock uttalar han
icke detta positift. Hos Jesscn uppgifves (sid. 15), att någre nåider
anse de bägge Radierne för en person = Ibmel. Af Leem nämnes
ordet lika litet som af de fleste andre förff. såsom namn på någon
särskild gud: det är guda-begrcppet i allmänhet. Högström säger (sid.
175): "de erkänna en öfverherre och gud öfver allt, som de kalla
Jub-/ mel"; hvar vid i en not tillägges: att detta ord, "utom den bemärkelse
de nu såsom kristne hafva derpå, ej så egenteligen svarar mot deus,
som fast mer mot Jupiter hos latinarne". Han säger vidare att Jubmel
är "hufvudet för de goda naturer", liksom Perkel för de onda; att
Perkel af en del Lappar anses för det ondas princip och "lika evig som
Gud"; att lian till samman med Jubmel skapat verlden och dervid "var
orsaken, att ickc allt blef så godt som Jubmel ville hafva"; att Jubmel
och Perkel varit i strider och ömsevis segrat, etc.

Uti senare delen af dessa Högströmska skildringar hafva vi utan

tvifvel

kristna begrepp inblandade, om ieke uteslutande: denna dualism,
liksom i allmänhet den onda principen, är för Lapparnes religion
främmande; alle deras gudar voro gode, endast fruktan för deras vrede var
det som föranledde offren ät dem.

Högströms uppgift att begreppet Jubmel mindre sammanfaller med
’leus än med Jupiter, har af Castrén blifvit till godo gjord uti hans
"Weressanta undersökning (III, sidd. 7—27) om begreppet Jumala i
finska mythologien, hvar uti han visar, att detta ord, hvilket
förekom-mer i olika former, ej blott hos Finnar och Lappar, utan äfven hos
’Sther (jummel), Syrjäncr (jen, jemel), Tschercmisscr (junia) och
Sa-m°)eder (num), öfver allt ursprungligen betecknade himmelen och
(’ess fenomen, såsom det ännu till en del gör, ehuru det sedermera på
’ c flesta ställen så småningom äfven och företrädesvis blifvit special-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omlappland/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free