- Project Runeberg -  Om Lappland och Lapparne /
245

(1873) [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Gamla religionen: större gudomligheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TJÀTSK-ÅLMÅI OCH BIÄGGA-GALLEK. 245

— Om man ser till betydelsen af ordet leibe eller leipe (al), så
betecknas der med ett bos Lapparne beligt träd, men också metaforiskt
blod, af- den röda färg som vinnes af trädet. Då denna färg, såsom
jag framdeles får tillfälle ofta nämna, var särdeles belig och användes
till Hera religiösa ändamål, så kan väl i fråga sättas om ickc vördnaden
och heligheten härledes från blod-likheten.

Tjcitse-olmak (vattu-män) bodde i vattnet, skyddade fiskarna och
medgåfvo fiskandet. (Hit höra väl ock Leems och Gananders
"Kiöse-olmailiksom Lecms "Guli-ibmel".) De voro af samma natur som
Ijcib-olmak och fordrade samma slags vördnad. — Fjellner (Läsn. för
folket, XVI, sid. 152) omtalar ett slags vatten-nymf = Saivo-neita,
hvilken bodde i saivo-sjöar, med dubbel botten, rådde öfver fiskarna
och kunde förläna god fångst åt den som förstod att vinna och behålla
hennes ynnest. Månne icke detta beror på något missförstånd?
Antingen af saivo-läran i allmänhet, hvari äfven ingår tron på saivo-sjöar,
eller af finska ordet saivo. Detta betyder nämligen ett sådant klart
ställe i sjö med dubbel botten, der den öfre botten är genombruten,
har ett hål, i hvilket man ickc ser den andra botten, utan blott ett
svart hål. Möjligt är dock, att den nordiska tron på sjö-jungfrun,
omplanterad i Lappland, fått denna vändning.

Storm och oväder hade sitt hem i Fanos- eller Fudnos
(dåligt)-ttimo, och stod det i Fanos-ohnaks makt att medelst vindgubbens
(BiCujga-galles) skofvel (koivo) kasta ut oväder för att plåga Lapparne
på fjällen. Så Lecm och Jesscn. Annu 1820 omtalar Fjellman (sid. 48)
lapparnes tro på den af honom s. k. "Bielga-olmai". Enligt Friis
(niythol., sid. 74) finnes vind-guden på trummor afbildad ined sin
skof-vel i högra handen, men för att skolla in vindarne, hvilka han drifver
llt med klubban i den venstra handen. Friis berättar ock, enligt
Närö-manuskriptet, att när Lapparne hafva någon fiende, begära de af denne
gud vind, hvilken dc medelst trolldom instänga i tre knutar; då de
upplösa den första blir hjclplig vind, då dc lösa den andra blir så stark
vmd, att en jakt knapt utan fara kan föra halft storsegel; men upplösa
(’e den tredje, sker ofelbart skeppsbrott. (? Se härom not till sängen:
Solsonens frieri, längre ned, kap. 12.)

Fjellner omtalar ock några underjordiska väsenden, i det närmaste
motsvarande våra vättar, eller kanske snarare skyddsandar; de kallas
Eli- eller Hali-neitah; de äro gunstiga mot ungt folk, som sköter re-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omlappland/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free