- Project Runeberg -  Om Lappland och Lapparne /
271

(1873) [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 10. Odödligheten; offer; trolltrummans bruk; trollmän; qvinnan ohelig. Björnen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nå idens uppfostran. 271

mindre hederligt (Tornæus; manuscr. om Trolltrumman). De laMottraye
(sidd. 314, 315) såg sjelf en trollman bruka trumman på så sätt, att
han vände trummans skinn och figurer nedåt, slog under henne, lät
arpan och skramlet ligga inuti, lade sig under exstasen på rygg och
besåg henne sedan, upplyftad, mot dagern, ty hon var genomskinlig.
Oaktadt autopsien synes uppgiften tvifvelaktig.

Om äfven hvarje till manlig ålder hunnen Lapp kunde i viss mon
bruka trumman till de vanliga ändamålen: att åter finna förlorade saker,
till rätta skaffa förlupna renar och dylikt, så måste dock alltid för
bestämmandet af offer, för botandet af sjukdom, för anskaffandet eller
betvingandet af jabmeker, för utransakandet af förborgade ting samt
för hämd och skada på andra, regelbundet nåider anlitas.

Nåid, noide, noaide betyder: en som förstår trolldom (Friis). Desse
nåider eller schamaner voro hos Lapparne mäktige män, ty som
profeter spådde och undervisade de folket, som prester förrättade dc offren,
som patriarker styrde de menige man, hvilke i allt måste följa och
åtlyda dem (Jessen). Om deras kallelse och invigning berättar Jessen
följande.

De unge män, som i tidigare år, antingen till följd af sjukdom
(Tornæus) eller ock af naturlig fallenhet, kände hos sig böjelse för
nåulens vigtiga embete, kallades vanligen der till af Tonto, d. v. s. den
onde anden (månne tomte eller Tuoni?), dock på olika sätt. För någre
visar han sig i form al’ ett trolldjur (saivo-gadze), eller i skepnad af en
"ng och vacker Lapp, för någre då de efter ett starkt rus fallit i en djup
sömn, för andre åter då de gå ensamme i markon. Han språkar då
’ned dem, enligt Lund (sid. 3) sjunger han för dem en visa, som
lärjungen måste påminna sig vid följande besök. Derpå tager han dem
1 skola, undervisar dem genom samtal, råd och öfningar, än ute på
làltet, än i saiver, dit han för dem ned, till umgänge med andra
nåi-(ler; slutligen tager han dem i sin tjenst. — Nåiden skulle börja sitt
studium såsom ung; efter 50 års ålder dugde han föga, åtminstone icke
v"gtigare förrättningar; sen ban mistat tänderna var han alldeles
»duglig; ban måste vara frisk och felfri.

Kär lärjungen väl inlärt den erforderliga konsten, skall han i
embetet invigas. Dä beramas hos den sökande en sammankomst af några
•’’’’le nåider; när de samlats sätter sig cn af de gamle nåiderne ned
llil jorden utanför tältdörren vid den unge, men på sådant sätt, att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omlappland/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free