- Project Runeberg -  Om Lappland och Lapparne /
396

(1873) [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 13. Lapparnes äldsta historia; deras för-historia, ankomst till och utbredning i Norden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

396 ORTNAMN, I HVILKA INGÅ

På hela sin väg från Altai till Onega, Ladoga och Östersjön hade de
icke träffat någon betydligare sjö, der uppstod först behofvet af en
benämning; men der vanns ock en sådan strax ut ifrån, ocli således
kommo de der genast i beröring med folk, som brukade ordet strand.
Må hända hade de ock på vägen varit i beröring med längre mot
hafvet sig sträckande folk, som talade gotiskt (nordiskt) tungomål och fått
ordet på vägen. Namnet Lapin-ranta kan således vara mycket
gammalt, och är lika god finsk benämning som t. ex. konunga-krona är
svensk. Öfversättningen Willmanstrand är först tillkommen i en senare
tid, då man börjat taga för vana att låta Lapin betyda Lapp, eller då den
nu gällande föreställningen om Lapparnes utbredning redan blifvit folktro.

Men den allmänt utbredda traditionen, kan man säga, som, anförd
af alla finske författare i ämnet, stämplat Lapparnes historiska och
förhistoriska närvaro i Finland till en tros-artikel? Jag har redan här
ofvan fästat uppmärksamheten der på, att dessa traditioner icke kunna
hafva någon synnerlig vigt, då de stöda sig just på de fornlemningar
och de namn, hvilkas tvifvelaktiga halt jag nu utförligt fram hållit,
jemte det jag påpekat huru detaljerade traditioner tillverkas. Jag vill
här exempelvis påminna om traditionerne rörande en del katolska
relikers helighet, aposteln Petri episkopat och död i Rom, o. dyl.
Traditionen bör dock, så vida deri icke ligger någon orimlighet, alltid med
aktning mottagas; han är ett gif akt, som innebär att möjligen en
sanning är att söka bak om honom. Men för att lian skall vara historiskt
bevisande måste allt som rör frågan samstämma och helst andra
bestyrkande bevis komma der till *). Intet derå är händelsen med nu i fråga
varande traditioner och derföre måste de tills vidare uppföras med ett ?

Så gör jag med hela saken; jag kan icke bestämdt förneka att
Lapparne temligen länge funnits i södra Finlands inre delar, ty det
är hvarken omöjligt eller otroligt; det är icke heller otänkbart att de
ströfvat genom bela Finland, ända till Östersjön; hvad jag med denna
långa framställning velat å daga lägga är blott: att ännu icke giltiga
bevis blifvit för påståendet anförda. Det vore, jag upprepar det, i hög
grad vigtigt för frågans lösning om man på ort och ställe företogo
undersökningar från plats till plats; endast så kan hon till freds
ställande lösas.

’) Om vara traditioner se 11. Hildebrand, Sv. folket under hednatiden, 2 uppl. sid. (i följ.,
oeh för exempel: noten 1, sid. 8.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omlappland/0412.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free