- Project Runeberg -  Om Retfærdiggørelsen /
2

(1887) [MARC] Author: Bjørnstjerne Bjørnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Retfærdiggørelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 Om retfærdiggørelsen.

og ånnen så vil fatte, både hvor de stammer fra, og hvad
de fører. Det skyldes visst ikke den systematiske teologi,
at kristendommen har nåd levende fræm til os.

1.

Bynderens Retfærdiggj øreise*
§ 64... Frelst ved den Troende
sig først og fremst i åen
Forstand, at han af Gud er tagen
til Naade, frelst fra Syndens
Skyld og Guds Vredes Dom og
saaledes objektivt overført fra
sin gamle Syndestand til en ny
Maadestand. Denne Synderens
objektive Forløsning, denne
Ophævelse af det objektive
Skyldforhold, hvori han som saadan
staar til Gud, kalde vi hans
Retfcerdiggjøreise. Trods sin
Synd ved han sig dog i Troen
retfærdig for Gud, af ham
retfærdiggjort, anerkjendt og
be-■ tragtet som retfærdig. Hans
Retfærdighed har sin Grund i
hans Bétfærdiggj øreise som en
gjennemgribende Forandring
ikke i hans af Synden bestemte
subjektive Virkelighed, men i
hans i Synden. grundede
objektive Forhold til Guds tilsvarende
objektive Forhold til ham,
altsaa væsentlig i Guds objektive
Dom over ham. Saaledes er da
Betfærdiggjørelsen
enDommer-hundling af Gud, hvorved han i
sit Hjerte anser, betragter,
er-kj ender og erklærer den i sig
uretfærdige Synder for ret-*
fer dig.

Synderens,
retfærdiggørelse-§ 64. Den troende kænner
sig frelst nærmest véd, at gud
har tat ham til nåde, ikke
længer regner hans synd, så
dommen kan strykes. Den troende
kænner sig løftet af
S3mdestan-den over i nådestanden.
Således at være fridd ut af
skyldforholdet til gud kailes retfær-.
diggørelse. Synden er ikke mere
i vejen, gud holder ham for
retfærdig; dette vet han i sin
tro. Betfærdiggørelsen har
ændret — ikke selve mænnesket,
som synden har mærket, men
— gudsforholdet, hans til gud
og guds til ham, det, som
synden hadde skæmt. Guds dom
er biet en ånnen;
retfærdiggørelsen er derfor ogsånærmest
en domshandling; gud fæller
den domj at den uretfærdige
synder herefter af ham skal
være holdt for retfærdig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omrattfard/0004.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free