- Project Runeberg -  Om Retfærdiggørelsen /
25

(1887) [MARC] Author: Bjørnstjerne Bjørnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Retfærdiggørelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om, retfærdiggørelsen. 25

xitvej; først må al ånnen hjælp være fafæng. Selv husdyrene
skåner vi nu for straf; jo skønsommere vi selv er biet, jo
mindre straf.

Hvis noget mænneske bar sig ad, som guds retfærd
kræver i det teologiske system, vilde vi sige, han var et.
uhyre fra villmans-tiden, Og det vilde være ganske rigtigt;
— den gud, som ænnu sitter igen i det teologiske system,
er derfra ■*).

Videre siger den systematiske teologi, at et troende
mænneske og et ikke-troende lever tinder ulik lov; — også
det kan nemlig forenes med guds retfærd. Vi kænner igen
•den østerlandske tyran, i hvis lignelse det er tænkt.

Den troende er fritat for loven; han får slippe in
under „nåden". Den ikke-troende „træler" fræmdeles utenfor
under loven. Dersom hermed bare mentes, at hvad et godt
■ mænneske gør, må ta’s op i beste mening, selv om det støter
an; han gør det sikkert ikke af ond vilje, — ja, da kunde
denne del af sætningen være til at forstå; vi prøver jo selv
at handle: så.

Nej.- ;_ ;

Hvad du gør, når du ikke tror, er synd; hvad du gør,
når du tror, er godt, —■ det er meningen. AU det gode
kommer gennem troen. Og forat her ikke skal være tvil,
føjes uttrykkelig til, at det er ikke fordi en handling er
god, gud holder åf den; nej, fordi den er af en person, han
holder af; af en troende nemlig.

Også denne menings æt-fædre like op i den første
sam-funsdannede tid kænner vi nu. Hvært samfun fylket sig
nemlig om en særskilt gud; alle, som hørte den guden til,
holdt sammen mot dem, som hadde en armen gud; de, som
levde utenfor stammen eller riksgrænsen, var selvfølgelig

.*) Jeg har her holdt utenfor, at en del af os forkaster det gamle
indiske tankegrep »synd« og alle dets aflæggere i den daværende
tænkning. For selv om vi fastholder det, mener jeg, vi kan klare
ut, at den systematiske teologis skøn på tilgangen er utvist af de
retskafnes liv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omrattfard/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free