- Project Runeberg -  Om Retfærdiggørelsen /
33

(1887) [MARC] Author: Bjørnstjerne Bjørnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Retfærdiggørelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om retfærdiggørelsen.

33

åpen. Han var i nød og forlangte i kærligliedens tillit af’
det, vi bar git navnet ånd, mere ånd, mere!

Ja, da vet vi også, bvad som er kristendommen i
kristendommen, og at det er ikke det vigtigste, det, som.
kar vakt kærligbeden, men kærligheden.

Det samme svar, når lier tales om at få vor syndeskyld
slettet. Menes med syndeskyld først og fræmst, bvad alle.
forstandige må tænke ved ordet, det, synden bar sat af i
vor ævne som muligbed til ny synd,—så sandelig om den
slettes ved, at vi tror, den er slettet: viljen må bænkes
og-styrkes i kærligbed til noget annet, før muligbeden er over,

Kall dette annet pligt, eller bvad du vil, — når du
åpner det, så vil du dog finne kærligbeden innerst inne.
Intet annet fæster og frugtbargør i god gærning; intet annet,
gør s am vittigbeden uræd igen æn kærligbedens trygd,

Naturligvis siger den systematiske teologi, at alene den.
kærligbed, som. den ortodokse tro bar vakt, ejer frelsende
ævne. Hvad kan man ikke påstå, når man bar hjærtelag
til det? Men bvor veltalende motsiger ikke livet dette!

Og skal jeg vælge mellem livets endeløse vidnesbyrd
og teologiske påstande, så vælger jeg livet; —især må vel.
de gøre det, som tror på guds ledelse af livet.

Er kærligbeden kristendommens kærne, først guds
kærligbed, så mænneskenes, må den da vei også få være
øverste dommer? Alene kærligbeden bar forståelsen.

Men da er der meget i den systematiske teologi (åen.
være nu bibelens eller ej), som må være mistydet. Svarer
teologerne, at dette tør vi ikke undersøke; vi bar at tro,
aUj bvor umuligt det ser ut for os; gud forstår det, , ... r
ja, da sætter vi dem til deres eget fat!

Altså: en tro fra mænneskeofringens moral, som Jesu
egen på det bestemteste motsiger, så’ vi bar dét syn, at der
er strid mellem dogmernes moral og religionsstifterens; en
tro så uforstålig, at retfærd ænnu tænkes som noget, der
kunde sammenbopes i en stor sum og senere deles ut, så.
hvær fik så vidt, at ban eller bun blev bærget; en tro så.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:25:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omrattfard/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free