- Project Runeberg -  Ord och Bild / Första årgången. 1892 /
73

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Två svenska landskapsmålare. Marcus Larson - Edv. Bergh. Af Georg Nordensvan. Med porträtt samt 8 bilder efter taflor och teckningar af Marcus Larson och Edv. Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

framdrifvande molnens. Han sökte ej
mera det majestätiska i naturen utan dess
blida leende, men då han en tid bortåt
solat sig i dalens vindstilla, väckes hos
honom begäret efter annan luft, efter stora
linier, vida utsikter. Minnet vaknade på
nytt af Calames alpstormar, där snön stod
som moln kring fjälltopparna och
tallarna vekos dubbla af blåsten, och likaså
minnena af Achenbachs kustbilder från
Nordsjön med dess prakthimlar af
stormskyar i sol och stormskyar i svart öfver
ett kokande upprördt haf. Då reste han
upp till Norge eller till Bohusläns eller
Skånes kust och målade fjällmotiv med
hvita forsar, grå klipphällar och en marig
tall, som hakat sig fast bland stenarna,
eller ännu hellre fisklägen och stormtaflor,
som erbjödo storartade och invecklade
belysningsproblem,hvilka sporrade hans kraft
och hindrade honom från att bli ensidig.

Hans målningssätt var nytt och för
den tidens ögon djärft men likväl ej i
så hög grad revolutionärt, att det stötte
allmänheten ifrån sig.

Skånskt fiskläge.<bOljemålning af <span class=
Skånskt fiskläge.
Oljemålning af Edv. Bergh.



Tvärt om var publiken förtjust i hans
taflors friska hållning. De
konstförståndiga beundrade målarens förmåga att
hålla trädens konturer mjuka mot luften,
hans sätt att låta en luftigt ljus
undermålning skimra fram genom löfverket och
framför allt hans dristighet i att i breda
drag angifva löfverkets virrvarr, att gifva,
det samlade intrycket af löfmassan.

Kritiken kunde då — så egendomligt
det än förefaller i våra ögon — i Edvard
Berghs målningssätt påpeka samma
karaktersdrag, som senare tider funnit i nyare
riktningar — hos Wahlberg och Törnå
och hos impressionisterna. Man
framhöll som hufvuddraget i hans konst en
sträfvan att fasthålla och framhålla det
flyktiga, ögonblickliga i landskapet, i
stämningen, »det första, rent omedelbara
och fenomenala naturintrycket».

Sistnämnda ord fälldes af en ansedd
dansk kritiker. Särskildt hos den danska
allmänheten, van vid kärleksfullt studerade
och omsorgsfullt tecknade men hårdt
målade landskap med hvarje löf utprickadt för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:39:54 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1892/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free