- Project Runeberg -  Ord och Bild / Första årgången. 1892 /
553

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teatern vid Trädgårdsgatan. En återblick. Af Emil Grandinsson. Med 7 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Markis de’ Villemer» af George Sand.
Stjernströms stora betydelse för denna
scen är dock ej blott den af en
mångsidig, gladlynt och uppburen
skådespelare. Då Torsslow förhyrde teatern,
anställde han Stjernström vid sin sida som
styresman för scenen. Såsom sådan
kvarstod han till 1850, då han med eget
sällskap — bland hvars medlemmar
märktesparen Lagerqvist och Poussette samt
herrarne Åman och den unge, rikt
begåfvade men tidigt bortgångne Boman
— gästade finska städer och om somrarna
spelade på Humlegårdsteatern och i De
La Croix’ salong. Den gamla
förbindelsen med Torsslow underhölls genom
ett gästspel af denne under en af de
finska sejourerna, och efter sin återkomst
till Stockholm 1854 öfvertog Stjernström
Torsslows då ännu ej tilländalupna
hyreskontrakt med »Mindre teaterns» ägare,
för att följande år inköpa fastigheten
för 120,000 rdr rgs. Under
Stjernströms styrelse (1859) underkastades
teatern en grundlig reparation, huset blef
en våning högre och smyckades med
pilastrar och karyatider, och salongen
fick ny inredning.

Under några år fortsattes teaterns
verksamhet på samma sätt som förut.
Flertalet förmågor stodo kvar, i främsta
rummet paret Kinmansson. Edvard Swartz
och Georg Norrby öfvergingo till den
kungliga scenen, men andra kommo till.
Från de finska resorna medföljde nyss
nämnda goda krafter, och efter några
år kommo flera andra. Hedvig
Forssman (nu fru Winterhjelm) var här mycket
uppburen i olika roller, framför andra
som Eboli i »Don Carlos», hennes
blifvande make Frithiof Raa tillhörde ock
denna scen. Ludvig Josephson
debuterade som Narcisse Rameau; hans
skåde-spelarbana var hvarken lång eller
lysande, men hvad han sedan verkat vid
andra scener som ledare och regissör
är allom kändt. För teaterns sångscen
vunnos nya krafter: Oscar Arnoldson
och Fritz Arlberg började här sina,

sedan så lysande sångarbanor.
Egendomligt nog debuterade de med kort
mellantid i samma roll, nämligen som
Farinelli, hvilken roll här utförts äfven
af en man, som sedan på annat fält
gjort sig ett frejdadt konstnärsnamn:
bildhuggaren John Börjeson. Här uppträdde
den sköna och intelligenta Hedvig
Har-ling (sedan fru Willman), tills hon 1863
öfvergick till de kungl, teatrarnas scener.
— Ett särskildt kapitel i »Mindre teaterns»
historia från denna tid utgöres af de
många lysande gästspelen. Här spelade
Fredrik Deland sin odödlige Konjander

Edvard Stjernström.

ett stort antal gånger. Hit kom en
italiensk operatrupp med primadonnan
Rosina Penco och tenoren Ciaffei; den
truppens kapellmästare stannade kvar
som svensk hofkapellmästare — det var
den snillrike Jacopo Foroni. Här
uppträdde den franska zuav-truppen, här
spelade den danske skådespelaren N. P.
Nielsen i »Strozzi och Martino» och
»Hakon Jarl», här dansade den danska
dansösen fröken Fjeldstedt och syskonen
Price. Hit kommo, utan föregående
rykte och reklam, de tre syskonen
Neruda, och här spelade Ole Bull. Torsslow

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:39:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1892/0605.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free