- Project Runeberg -  Ord och Bild / Andra årgången. 1893 /
116

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Målaren Ernst Josephson. Af Richard Bergh. Med 8 bilder - I. Hans kolorit och teknik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

n6

richard bergh.

berättande målning, i hvilken färgen
berättar och stryker under, utan att
trovärdigheten af det hela i någon mån
blifvit öfverträdd. Det blef som sagdt
hans sista större, koloristiska vågstycke,
afslutningen på den omväxlande serie
af starka, fullödiga färgverk, som han
redan gifvit.

Vår litterära tids människor taga
emellertid hellre emot sina
färgsensationer från de svarta typerna på ett
hvitt pappersblad, signeradt Zola eller
Maupassant, än från de lifliga färgerna
på en tafla. Taflan bedöma de
hufvudsakligast som en litterär produkt. Om
vi dock närmare reflektera öfver den
starka, lyftande tjuskraft, hvarmed en
tafla af Rembrandt eller af Tizian eller
Veronese eller Foibens, dessa flydda
tiders stora kolorister, ofrivilligt gripit
oss under våra flyktiga irrfärder genom
Europas museer, skola vi ovillkorligen
komma till det resultat, att den i första
rummet berott på denna halft
sensatio-nela, halft emotionela makt, som heter
färgstämning, och en pröfvande blick
på de fotografier, vi medfört från dessa
färder, skall öfvertyga oss därom. Ty
vore de än aldrig så stora och aldrig
så goda dessa fotografier, ja, vore de
ock större än originalen, aldrig skulle
vårt öga fröjdas, och aldrig skulle vår
själ stämmas så som framför det
färgskimrande mästerverket. — Färgen har
under alla tider spelat och skall under alla
tider för koloristen spela samma roll
vid framställningen af hans ämne, som
musiken spelar för operakompositören
vid framställningen af hans. Den gamle
belgiske koloristen Alfred Stevens har
därför rätt, när han skrifver: »man
måste lära sig att se framför målningar,
som man lär sig att höra inför
musikens alster.» Den som är omusikalisk
skall icke uttala sig om värdet af ett
musikackord, och den som icke äger

ett utbildadt färgsinne — ja, den vet
inte, hvad ett färgackord är, utan
skrattar åt benämningen. — Alla och enhvar
veta ju, att träden äro gröna, att
himlen är blå, snön hvit och — sotarn
svart, och det är med denna kunskap
som utgångspunkt man i allmänhet
bedömer färgen i en tafla. Men
Rem-brandts träd äro brungula midt i
sommaren och Rubens, ljusblå — och desse
äro dock kolorister. Ja, de äro det
visserligen icke därför, att deras trän
hafva den färgen, men träden hafva den
färgen, därför att de äro kolorister, de
nämnda färgerna passade nämligen så
förträffligt i de respektive färgackorden.
— Häraf kan hämtas den lärdomen, att,
hur utmärkt den kunskap om färgen
än är, som vi fått af naturläran,
räcker den dock ej till, när det gäller att
döma öfver så finkänsliga och
sammansatta processer som de, hvilka
bestämma färgsammanställningarna i en

kolorists arbeten.

* *

*



De af Ernst Josephsons vedersakare,
som icke kunnat förneka hans
koloristiska begåfning, hafva alltid med
be-ställsam ifver framhållit: »hans dåliga
teckning».

I en tid, då korrekthet och
skolbildning skattas högre än personlig kraft
och inspiration, i en tid, då, såsom
Ra-faëlli säger, »de ur konstskolorna
utgångna eleverna kunna och veta allt —
utom hvad det vill säga att älska, skratta,
lida, gråta, känna, beundra och uttrycka
detta», — i en sådan tid måste denna
med brutal kraft och våldsam bredd
åstadkomna formgifning, som icke
räknar med vanliga skolmått, i hvilken
detaljerna drunknat och proportionerna
delvis gått förlorade, naturligtvis
chockera. Josephsons figurer, äfven när de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1893/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free