- Project Runeberg -  Ord och Bild / Andra årgången. 1893 /
298

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - En teaterföreställning under medeltiden. Af Henrik Schück. Med 3 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

298

HENRIK SC.HüCK.

mot ersättning förbättra sin roll. Såsom
betalning för sitt så föga gouterade
arbete erhöll den beskedlige kaniken likväl
vid pass 7,200 frs i vår tids mynt.

Oftare nöjde man sig med att
begagna ett redan färdigt stycke, hvilket
då ej sällan ändrades om efter de lokala
fordringarna. Så t. ex. hade ett
passionsmysterium 1534 uppförts i Poitier och
Saumur; och lifvad af den framgång dessa
föreställningar haft, beslöt man att året
därpå uppföra samma stycke i Issoudun.
Man vände sig då till en af dem, som
medvärkat vid dessa representationer och
bad honom komma till Issoudun för att
leda repetitionerna och lämpa texten efter
behofvet och de sceniska tillgångarne i
staden. Den inbjudne förklarade sig
visserligen ej kunna komma, men han skickade
en reviderad text. Af det gamla stycket
hade han tagit det han funnit godt och
det kyrkan gillat; och han försäkrar att
det i det öfversända manuskriptet ej
funnes en enda punkt, som ej gillats af de
höglärde herrarne, på hvilkas råd han
gjort sina ändringar och tillägg.

Ett dylikt manuskript betraktades
såsom en ganska värdefull tillgång. Så
hade en jurist, Anthoine Baptendier,
bearbetat ett passionsmysterium, hvilket
efter hans död öfvergick till enkan. Då man
bad att få det till låns af henne för att
uppföra stycket, vägrade hon, emedan
hennes man endast med mycket besvär
och stor omkostnad kunnat skaffa sig
originalet. Efter åtskilliga
öfverläggningar förmåddes hon likväl att emot en
ganska rundlig ersättning för en kortare
tid låna ut den dyrbara handskriften, som
likväl vid närmare påseende befanns vara
så dålig, att enkan måste låna ut
ytterligare två manuskript, från hvilka stycket
slutligen hopfogades. Äfven munkordnar
och städer förvärfvade sig texter till
mysterier, hvilka vid behof utlånades.

Slutligen skulle en teater uppföras,

ty någon fast sådan fanns endast i Paris,
och i landsorten måste man hvarje gång
man ville spela ett mysterium bygga sig
en scen. I södra Frankrike, där den
romerska civilisationen slagit kraftigare
rötter, hade man ofta att tillgå de antika
amfiteatrarne, hvilka utan större besvär
kunde lämpas efter medeltidsdramats
fordringar. Men fanns en dylik scen ej att
tillgå, blef uppgiften svårare. Till plats
för den teater, som nu skulle uppföras,
kunde man ännu någon gång välja själfva
kyrkan; vanligare var att begagna
kyrkogården eller någon rymlig klostergård.
Äfven adelspalatsens borggårdar
användes, men oftast tyckes man hafva valt
de offentliga platserna.

Rörande själfva scenens inrättning har
man ej någon fullt uttömmande
beskrifning, och åsikterna härom hafva äfven varit
mycket divergerande. Förut ansåg man,
att den medeltida scenen var bygd i flera
våningar, allt efter de olika lokaler, som
där skulle framställas, så att helvetet var
lägst, däröfver skärselden, så jorden och
öfverst paradiset. Denna mening är
emellertid falsk och beror på en oriktig
tolkning af en beskrifning, som ej afser
scenen, utan åskådareplatsen. I regeln tyckes
scenen tvärtom blott hafva utgjort en enda
våning d. v. s. hafva bestått af en enda
plan yta alldeles såsom i våra dagar,
men då icke några kulisser eller någon
fond existerade och i följd däraf icke
häller någon scenförändring förekom, hade
medeltidens scen dock ett helt annat
utseende än den, vid hvilken vi äro vana.
Den viktigaste skillnaden är den, att
under det att de olika lokaliteter, som nu
kräfvas för framställandet af en dramatisk
handling, genom dekorationsväxling
framställas efter hvarandra, framställde
medeltidens skådebana alla dessa lokaliteter
samtidigt.

Den tämligen noggranna beskrifning vi
hafva öfver teatern i Valenciennes åskådlig-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1893/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free