- Project Runeberg -  Ord och Bild / Andra årgången. 1893 /
358

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Upsala Domkyrka. Af C. R. Nyblom. Med 22 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

.358

c. r. nyblom.

...........

Kristus med Petrus och Paulus. Väggmålning
af Caleb Althin.

medeltidskonst ärfda form, som består
i väggens genombrytning medelst en
följd af smärre bågar, burna af smärta
kolonnetter och upptill prydda med
rosverk. Här äro dessa ersatta af
fyrkantiga, till storleken rätt olika fält, med en
rund ljusglugg i midten. Detta är en
af kyrkans mest svårhandterliga och
kinkiga delar. Då triforium var omöjligt
både arkitektoriskt och plastiskt (såsom
blindtriforium, inlagdt i väggen), återstod
intet annat än att måla ett sådant med
tre bågar, hvarvid gluggen inpassades i
mellersta bågen samt fälten mellan
pelarne fylldes af grönaktiga hängande
draperier med stiliserade veck. Användningen
af denna form stödes af liknande
draperiers befintlighet i franska och italienska
kyrkor (S:te Chapelle och Notre Dame
i Paris, S. Francesco’s i Assisi öfver-

kyrka) och enligt Mandelgrens
afbildningar i flere svenska landskyrkor (t. ex. i
Råda kyrka m. fl.) samt af de i
domkyrkan själf förr använda målade
dra-perierna, hvilka, funna efteråt, icke
allenast bestyrkte användningen af formen
utan till och med hade samma färg, som
användts i de målade triforierna. Detta
till försvar för åtgärden! Att påminna
om den storm af ovilja, som dessa
stackars ntendini falsi» uppväckt hos
landsmän och icke landsmän, skulle vara att
»infandum renovare dolorem.» Numera
märker man dem knappt, sedan det hela
är färdigt. — Slutligen, för att göra en
öfvergång till den östra delens
bilddekoration, anbragtes i »svicklarne» eller
de tresidiga bågfälten öfver arkaderna,
26 till antalet, lika många änglar,
hvilande på stiliserade moln, representanter
för sång och musik. Sålunda företräda
de åtta, som befinna sig längst fram mot
tvärskeppet, kyrkosången genom
språkband, innehållande hvardera en versrad
ur första strofen af psalmen 52, »Gör
porten hög, gör dörren bred»; de fyra
närmaste spela stränginstrument medelst
knäppning, de fyra därnäst behandla
stråkinstrument, nästa fyra hafva
blåsinstrument af trä, följande fyra bleckinstrument
och de två sista bredvid orgeln
slaginstrument, tamburin och triangel,
hvarjämte må påpekas, att alla instrument
äro sådana, som pläga förekomma å
medeltidsbilder.

I detsamma som vi lämna långhuset
och dessa inledande figurer, hafva vi
orsak att påminna om den plan, som
genomförts för den figurliga dekoreringen
eller den »ikonografiska» planen för
kyrkan. Först nämna vi då de tre stora
fönstren i de tre korsarmarne, hvilka
fönster äro helgade åt de tre personerna
i gudomen, det stora södra fönstret åt
Gud Fadren och hans nådeverk för
människans frälsning, det västra rosettfönstret

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1893/0392.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free