- Project Runeberg -  Ord och Bild / Andra årgången. 1893 /
362

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Upsala Domkyrka. Af C. R. Nyblom. Med 22 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

.396

c. r. nyblom.

barnet, af artisten Akke Andersson. Midt
emot Gustavianska grafkoret står i
omgången Upsala universitets öfver sin
egentlige grundläggare, ärkebiskop Jakob
Ulfsson, på den plats, där hans stoft
hvilar, 1877 resta minnestafla, nu infattad
i en ny, förenklad och förbättrad ram.

Nu återstå kapellen, hvilka i koret
onekligen äro att räkna till kyrkans
vackraste nyvunna prydnader. De äro till
antalet sju. Det första på norra sidan
är Jagelloniska kapellet, där drottning
Catharina Jagellonica begrofs 1584 och
hennes vackra grafmonument med hennes
bild — troligen af samme mästare, som
utförde Gustaf Wasas grafvård —
uppställdes i det af Johan III ordnade och
prydda koret. Det dekorerades då med
upphöjda stuckornament, bestående af s.
k. kartuscher och beslag, af fruktsnören
och grenar, af ramverk och knappar,
jämte änglar, dels som helfigurer inom
gafvelkrönta pilasterramar, dels ock som
keruber med flere par vingar — allt i
senrenässans eller den stil, som fått namn
af »Vasa-stil», hvars förnämste
befräm-jare var konung Johan III. Hvad nu
åtgjorts i kapellet är helt enkelt, att ali
botten under stuckreliefen fått blå
färganstrykning, att knappar och ramverk
förgyllts, att fruktsnören och grenar
målats i dämpad naturlig färg, att
bröst-ningsmuren fått under fönstren grågult
veckadt draperi, och att de stora
kar-tuscherna på båda sidoväggarna fyllts
med vyer, den västra af Krakau, den
östra af Stockholm, sådana dessa städer
tedde sig vid midten af 1500-talet —
Krakau efter kopparstick, Stockholm efter
samtida original i dess Storkyrka —
samt slutligen, att de fyra
kardinaldygderna, Justitia, Temperantia, Prudentia
och Fortitudo, målats i brons-ton å
ar-kadbågarnes sidostöd åt koromgången
till. Vidare hafva präktiga
renässansfönster, med Catharinas berömda ord:

»Nemo nisi mors» i det ena och Johan
III:s valspråk: »Deus protector noster»
i det andra, utförda af Lindegren och
Callmander, insatts i det gamla staf- och
rosverket. De hafva bekostats af
Akademiapotekaren F. Westerdahl i Upsala.

Men korets märkligaste försköning är
omgestaltandet af konung Johan III:s
grafvård. Utförd i Danzig, troligen af
italienska arbetare, under de sista åren
af 1500-talet och lämnad där under
oroligheterna i början af 1600-talet, då
polska kriget rasade, upptäcktes den först
efter midten af 1700-talet och kom 1785
genom Gustaf III:s nitiska omsorg till
Upsala, där den 1818 uppställdes i den
oriktiga, delvis med barocka tillsatser i
trå åstadkomna form, som den haft i
Danzig. Den nu utförda nya och lyckade
uppställningen, hvartill jämte den
ursprungliga marmorn användts stuck, är
efter Lindegrens utkast utförd af
sig-nori Bellio och Martinuzzi och bekostad
af hr Wilhelm Ekman, kassör i
Uplands enskilda bank, hvilken äfven å
sina aflidna systrars vägnar bekostat
de tre största, ofvan särskildt beskrifna
fönstren i kyrkan, tillsammantaget för
en summa af omkring 15,000 kronor.

Nästa kapell är de mördade
Sturar-nes, hvars vackra barock-epitafier
—-uppsatta af samma enkegrefvinna Ebba
Lejonhufvud, som 1648 skänkte kyrkan
den stora, ännu i högkoret hängande
silfverljuskronan — i sitt restaurerade
skick taga sig synnerligen väl ut med
sina hvita figurer på svart marmor,
af-tecknande sig mot den med sorgens
violetta färg ornerade väggen, endast
upp-lifvad af det yngre Sture-vapnet i blått
och guld. Änglagestalter, som hålla
språkband med inskrifter ur »Requiem», fylla
sidoväggarnas öfversta bågfält, och
fönstren äro utförda i vacker »grisaille»,
harmonierande med väggen.

Finsta-kapellet därnäst, under 1300-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1893/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free