- Project Runeberg -  Ord och Bild / Andra årgången. 1893 /
533

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Om Kristi porträttbilder och deras historia från apostlarnas tid. Af Wyke Bayliss. Öfversättning för »Ord och bild». Med 13 bilder - IV - V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om kristi porträttbilder.

53 7

V.

Vi hafva nu gått tillbaka
nära sex hundra år i tiden
och hafva funnit, att Kristi
porträttbild, sådan vi känna den i dag,
redan då fanns. Låt oss se efter, om
vi kunna gå ännu ett steg längre tillbaka.

I historien finnas åtskilliga råmärken,
hvilka äro af den största vikt att ge akt
på, och Konstantins tid är ett af dessa.
Under hans regering från år 306 till år
337 inträffade många och stora
förändringar, hvilka icke voro utan inflytande
både på religionen och konsten. I Rom
förstördes hednatempeln och förbyttes i
kyrkor för kristen gudsdyrkan. Den nya

Basilikatypen.

Efter mosaiken på triumfbågen i »S. Paolo fuori le mura».

sten därtill, att den grekiska kyrkan
förbjöd skulpterade afbildningar af Kristus
och tillät endast målade porträttbilder
af honom. Mer. båda kyrkorna
bibehöllo hans porträttbild, och i båda
kyrkorna är den densamma.

Jag sade, att bilden är densamma
inom båda kyrkorna, men där finnes en
liten skillnad mellan den romerska och den
grekiska porträttbilden af Frälsaren, en
skillnad som genast angifver, att de äro
hämtade från olika varianter, — att hvar-

ligen med hvarje följande reproduktion.
Men samma orsak, som hindrade
stilens försköning, hindrade den ock att
utdö. En så mekanisk konst var lätt
lärd, och dess tydligt markerade
egenskaper icke lätt förlorade genom att gå
ur hand i hand, eller från land till land.
Från klostren i Konstantinopel, i
Thessalo-nika och på Atos utgingo grekiska artister
och lärare till Södra Europas provinser.»

Det är konstens historia under de tio
århundraden, som ligga mellan
Konstantins tid och renässansen. Det är en
historia, som helt och hållet
omöjliggör ali förmodan, att Kristi
porträttbild, sådan den
emottogs af de italienska skolornas
målare, skulle vara resultatet af
en gradvis skedd utveckling
eller evolution, öller en- periodvis
gjord modifikation af en oviss
typ med tvifvelaktigt ursprung.
Den var ett traditionelt
upprepande af en fastställd typ,
hvilken de bysantinska
konstnärerna ej vågade förändra, utan
helst önskade följa, då den från
början af dem ansågs äkta.

tron blef för första gången tolererad och
uppmuntrad af staten. Kyrkor byggdes
och pryddes med ali den prakt, som
konsten kunde slösa på dem. För detta
ändamål hämtades konstnärer från
Bysans, hvarest Konstantin äfvenledes
förstört alla hednatempel samt själf tagit
sitt regeringssäte. På så sätt uppstodo
två kristendoms-centra, — en tudelning,
som hade inflytande såväl på kyrkans
bekännelse, som på konstnärernas
visioner. Inom kyrkan ledde denna delade
makt till slutlig skilsmessa. Inom kon-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1893/0583.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free