- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tredje årgången. 1894 /
18

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gustaf Vasas porträtt. Af Gustaf Upmark. Med 12 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

, GUSTAF UPMARK.

och mellan dem befinner sig en öppen
in-skriftstafla. Gafvelfältet prydes med
Vasavapnet, och öfver gafveln höja sig som
akroterier tvenne sittande lejon, hållande
blågula flaggor. Dessa blågula flaggor,
som veterligen först begagnades i Erik
XIV:s tid, tyda jämte den slutna
konungakronan, som likaledes tillhör tiden efter
1560, därpå att bilden ej kan hafva
tillkommit förr.

Så liten hela målningen än är, har den

lan kapitälen, nederst de joniska öfver
konsolens maskaroner, öfverst de
korintiska på kolonner och pilastrar, — eller de
halfverade palmetterna i gafvelfältets
spetsiga vinklar.

Hållningen af det hela tyder sålunda
på en konstnär, som i sin person förenat
både arkitektens, bildhuggarens och
målarens egenskaper. Från konung Erik
kan det ej direkt härröra, att döma af
hvad han i andra, bevisligen af honom

Gustaf Vasas bild ä grafmonumentet i Upsala domkyrka.

dock en monumental hållning och bär
omisskännligen prägeln af ett epitafium
i klassisk renässansstil af närmast
flandrisk hållning. Den utmärker sig ej blott
i allmänhet genom omsorgsfullheten i
utförandet, den korrekta teckningen och
de sirliga detaljerna, men särskildt genom
den noggrannhet och sakkännedom, med
hvilken de arkitektoniska enskildheterna,
baser, kapitäl, gesimser m. m. äro
återgifna. Man märke t. ex.
renässanskonstnärens iakttagande af rangordningen mel-

utförda, bilder mäktat åstadkomma, och
inskriftens bokstafstyper äro ej 1500-talets.
Men ha vi ej här att se ett möjligen
på hans initiativ tillkommet förslag, en
»schamplun», som det då för tiden hette,
till ett grafmonument öfver den nyss
hädangångne fadern, ett förslag, som af en
eller annan anledning blifvit förkastadt?
Och skulle vi ej såsom konstnären med
en hög grad af sannolikhet kunna antaga
konterfejaren och »bildemästaren», senare
byggmästaren Willem Boy, hvilken just

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 29 21:52:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1894/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free