- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tredje årgången. 1894 /
166

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Interiörer från flydda tider. Af Ludvig Looström. Med 4 bilder efter fotografier af Generalstabens litografiska anstalt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IÖ4

i68 LUDVIG LOOSTRÖM.

jande att omtala är den af svensk
tillverkning. Den är nämligen signerad:
N. Dahlin iyyi och tillhör möblemanget
på Tullgarns lustslott. Hvem var N.
Dahlin? Sannolikt blott en snickare som
ej lämnat några spår efter sig i
litteraturen. En konstnär var han dock,
tvifvelsutan med mycket mera utbildadt
smaksinne än hans namne A. F. Dalin,
som år 1843 utgaf ett nytt franskt och
svenskt lexikon. Ty denne senare
lämnar i detta verk följande besynnerliga
tolkning af ordet rokoko: »Säges i
allmänhet om allt, som är gammalmodigt
och förråder dålig smak i moder, konst,
litteratur och kostymer.»

Men nu ha femtio år gått sedan dess,
och vi, som nu lefva, vilja helt säkert
öfversätta ordet på annat sätt. Vår tid
delar i detta afseende drottning
Marie-Antoinettes smak. Hon var särskildt
passionerad för dylika små möbler,
hopsatta af ädelt trä, lack, gyllene figurer
och gyllene beslag. Hennes båda
möbelkonstnärer, Riesener och Weisweiler,
gjorde en mängd sådana för slottet S:t
Cloud, sedan det blifvit hennes —- i
Trianon, som hon erhöll fullt möbleradt
i gåfva af Ludvig XV, lät hon hela det
gamla möblemanget stå kvar —, och till
dessa gjorde tidens störste ciselör
Gou-thière beslagen. Dessa möbler bortsåldes
sedan under direktoriet och förirrade sig
till England, där de för ett par år sedan
åter såldes på lörd Hamiltons stora
auktion. De betalades enormt. En sekretär,
snarlik den här förekommande, och som
bevisligen tillhört den olyckliga
drottningen, betingade ett pris af 491,400 frcs,
och för en annan något mindre bjöds vid
samma tillfälle 132,000 frcs. Det
historiska värdet gjorde väl här sitt till, men
äfven utan detsamma gå dylika möbler
ytterst högt, när de någon gång synas
på konstauktionerna.

Marié-Antoinettes namn har redan fört
oss in på det gustavianska tidehvarfvet.
Rumsinteriörerna få nu ett annat
utseende. Hade rokokotiden ställt upp
våg-linien som skönhetslinien — såsom vi
kunna se på ali mobilier i nyssnämda
rum — så kom under det gustavianska
tidehvarfvet den räta linien åter till heders.
Detta sammanhängde med antikens
återuppväckande till lif. Den blef nu
guldgrufvan i konstens och smakens värld,
därur hämtade arkitekten, målaren och
skulptören lika väl som möbelsnickaren,
konstväfvaren och guldsmeden sina idéer.
Antikens inflytande märkes såväl i de
höga refflade pilastrarna med sina
prydliga korintiska kapitäl där borta i
hörnet af rummet, som på möblerna. Den
lilla stolen till höger i förgrunden (se
pl.) intager ett slags
öfvergångsstånd-punkt i stilhänseende. Benen och
underredet i sin helhet äro rätliniga och visa
sig därmed ha rönt intryck af den nya
smakriktningen — det märkes bäst vid
en jämförelse med möblerna i
rokokorummet — under det att ryggstödets
svängda och buktiga linier, som ej ens
ha ovalens form, visa ett fasthållande af
den flydda tidens smak. Men i det stora
skrifbordet med sina rätliniga former,,
sina släta och plana ytor, och sina små
spensliga beslag är den gustavianska
stilen fullt utbildad; likaså i tafvelramarne
på väggarne, af hvilka den ena omsluter
en Lucretia och den andra den s. k.
persiska sibyllan, båda utförda i romersk
savonneriväfnad och en gåfva till Gustaf
III af påfven Pius VI under konungens
vistelse i Rom, samt framför allt i de
små rökelsekaren, hvilka i form af antika
trefötter ses på det lilla skåpet, som
bildar skrifbordets öfverstycke, på hvilket,
några byster i sèvres-biscuit,
framställande drottning Marie-Antoinette och
Voltaire, likaledes fått sin plats.

Nämnda skrifbord är för öfrigt myc-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 29 21:52:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1894/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free