- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tredje årgången. 1894 /
295

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Mera om Kristusbilden. Af C. Bildt. Med 11 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MERA OM KRISTUSBILDEN.

29 7

mera S:a Costanza kallad, pryddes med
rika praktfulla mosaiker, som likväl icke
hafva något kristligt. De skickliga
handtverkare, som utförde dem, voro tydligen
vana vid profana motiv, och de
afbildade där med ledighet och elegans små
genier skördande vin, danserskor m. m.
(se sid. 293). Man har också på grund
af denna dekorering länge trott, att
byggnaden ursprungligen varit ett
Backus-tempel, hvilket dock ingalunda är fallet.
Motiven valdes, emedan man var säker
på att arbetarne mäktade utföra dem på
ett tillfredsställande och prydligt sätt,

C

hvilket icke skulle varit fallet med hittills
oförsökta ämnen. Hedersplatserna,
nämligen två vägg-nischer eller absider,
reserverades dock för religiösa
framställningar, och i båda dessa afbildades
Kristus, i den ena lämnande Moses en
vo-lumen eller rulle, som betecknar lagen,
och i den andra mellan Paulus och
Petrus, till hvilken senare lian likaledes
gifver en volumen, föreställande evangelium.
Man märker, att arbetarnes färdighet ej
räckt till att behandla stora figurer och
nya ämnen, ty mosaikerna äro mycket
grofva i jämförelse med takhvalfvets, ehuru
de bevisligen äro samtidiga, från åren

326—329. Här möter oss nu för första
gången en Kristusbild med rent
personlig karakter, urtypen för Kristusporträttet,
sådant det snart accepterades af hela den
kristna världen ocli sådant vi ännu hafva
det. Läsaren torde märka, att på de
ritningar, som här återgifvas och som äro
tagna efter mosaikerna, Kristushufvudet
saknar skägg på öfverläppen. Detta beror
på de vårdslösa restaurationer bilderna
undergått. Att de ursprungligen haft
fullständigt helskägg kan likväl konstateras.

Hit hafva fakta fört oss. Låtom oss
nu göra ett ströftåg på sannolikhetens

område! — Ar det antagligt att en
mäktig furstinna som Constantia, syster till
en kejsare och änka efter en annan, van
att befalla, van också att se och äga
målningar och statyer, och — märk väl! —
ännu icke döpt, är det antagligt, frågar
jag, att hon skulle böja sig för ett
afvisande svar af en biskop, som måste
synas henne, med hennes hedniska
uppfostran, intagen af en trångsynt och löjlig
fördom? Ar det icke vida mera troligt,
att hon betraktade Eusebii bref som en
näsvishet och vände sig till någon fnera
hjälpsam person, som skyndade att ställa
sig väl med hofvet genom att låta afrita

Kristus mellan Petrus och Paulus. Mosaik i S. Costanza. Omkr. år 330.
Teckning af Alexandra Bildt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 29 21:52:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1894/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free