- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tredje årgången. 1894 /
406

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konst. Pehr Hasselberg. Med 12 bilder. Af Karl Wåhlin - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40 6

karl wåhlin.



Le charme,. Staty i brons af Pehr Hasselberg.

lif den inspirerade skönhetstolkaren. Den
lyckligaste jämnvikt mellan ande och
materia, den mest harmoniska
sammansmältning af dessa konstens båda lifsfaktorer
präglar Hasselbergs hela konstnärsskap, och
detta var dubbelt betydelsefullt i en tid,
då det materiella i stoff och ämne i
allmänhet låg våra konstnärer närmast om
hjärtat. Hasselberg uppfattade naturens
motiv genom en lyrisk diktares temperament
och med en djupt musikalisk känsla för
den rytmiska skönheten i den mänskliga
gestaltens rörelser.

Det är en händelse, som ser ut som en
tanke, att hans första staty heter »Le
charme»; man skulle ej i ett ord kunna

på ett mera träffande sätt karakterisera
hela Hasselbergs konstnärskap. Ömheten
i känslan och välklangen i uttrycket äro
de faktorer, som hafva åstadkommit denna
charme, hvilken väl erfarits af hvar och
en, som stått inför Hasselbergs arbeten.

Fattig och okänd, stred han en hård
strid för att erhålla den utbildning, som
hans anlag erfordrade. Han hade arbetat
sig fram från snickaregesäll till
ornamentsbildhuggare, gått i slöjdskolan i Stockholm
och ritat ett par månader i akademiens
principskola, då han 1876 erhöll ett
reseunderstöd af 500 kr. såsom skicklig
yrkesidkare och med detta på fickan styrde
färden till Paris. Han var då 26 år gammal.

Här fick han sin konstnärliga uppfostran
på École des beaux-arts, samtidigt därmed
att han försörjde sig med extraarbete hos
en ornamentsbildhuggare och på en
terra-cottafabrik.

Vid denna tid var den franska
bildhuggarekonsten i sitt rikaste flor. Mercié, Chapu,
Barrias, Falguière, Gautherin, Dubois,
Dela-pianche, Saint Marceaux — alla dessa
utmärkta konstnärer, som åstadkommo den
nya æran, voro då i tiden för sin
kraftigaste verksamhet, och deras arbeten stodo
som lysande förebilder för den unge
eleven. Han tog lifliga intryck af dem,
liksom äfven af den italienska renässansens
konst. Han lärde sig älska den seriösa
behandling af formen, som är så
genomgående i den franska skulpturen. Han var
omgifven af mästare, han ville blifva
mästare själf, och han blef det snart nog.

Först kom den prisbelönta men icke
tøtförda skissen till grafvård öfver
Runeberg, på hvilken Hasselberg ville ställa
»inspirationens genius»*, och året därefter
hans första staty »Le charmen, — gossen,
som förtjust leker med ett par fåglar. Ena
foten stödes på marken, den andra på en
afhuggen trädstubbe, och medan han
betraktar de på hans upplyfta venstra hand
tumlande fåglarne, gör han med den högra
handen en balanserande rörelse i luften,

* Då antagligen det snart blir fråga om
resandet af en minnesvård på Hasselbergs graf, borde
kanske detta hans första, så vidt jag vet ei
exponerade arbete bringas i dagen och tagas i betraktande,
för den händelse det skulle kunna af annan hand
bringas till utförande. Inspirationens genius, sådan
Hasselberg själf uppfattade den, vore, synes det mig,
den lämpligaste minnesvård som kunde gifvas honom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 29 21:52:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1894/0448.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free