- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tredje årgången. 1894 /
412

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konst. Pehr Hasselberg. Med 12 bilder. Af Karl Wåhlin - II - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)



illustration placeholder
Telefonen. Dekorativ grupp af Pehr Hasselberg. I Fürstenbergska galleriet i Göteborg,

Efter fotografi af Aron Jonason.


håller på att taga ett skutt framåt. Fyndet
var förträffligt; den naiva komiken i denna
obevakade pose fick genom det
beundransvärdt fina genomförandet tillika en gratie
af ett nytt och ovanligt slag. Bilden
formligen strålar af robust hälsa och barnslig
uppsluppenhet. Ur det underbart vackra
marmorblocket — det vackraste af alla,
som bearbetats af Hasselbergs mejsel —
framträdde gestalten dubbelt förklarad
genom konstnärens öfverlägsna teknik, som
här firat kanske sin största triumf. Endast
framför marmorbilden i det Fürstenbergska
galleriet får man full föreställning om den
älskvärda och spirituella konst, hvaraf detta
arbete är genomandadt.

»Grodan» — som konstnären sedan
reproducerade i marmor i mindre skala med
några smärre förändringar, under namn af
»Grodungen» — blef Hasselbergs sista
större arbete på fransk mark. Hans
artistkamrater lämnade Paris den ene efter den
andre för att bosätta sig i Sverige, Paris
ägde ej mera för Hasselberg samma
lockelses om fordom, och i januari 1891
anlände han till Stockholm för att bosätta
sig där.

III.



Opåräknade svårigheter mötte honom
emellertid, då han började se sig om efter
en atelier, ty någon sådan, lämplig för
honom, stod ej att få, och han måste afvakta
att en sådan inreddes, innan han här kunde
återupptaga sin konstnärliga verksamhet.

Hans arbete på porträttkonstens
område hade under de senare åren ej
försummats. Han hade på beställning af
Nationalmuseum efter porträtt gjort en byst
af drottning Josephine, hvilken emellertid
ej blef utförd, enär likheten ej ansågs
träffad, och han hade modellerat prins Eugen
byst under dennes studier i Paris, samt
porträttbyster af herr och fru Olof Wijk,
hvilka utfördes i marmor.

I Stockholm kom han åter att egna
rätt mycken tid åt porträttskulptur. Jag
erinrar mig från Konstnärsförbundets
utställning i Stockholm 1892 bysterna af
herr och fru Thiel och från utställningen i
år bysterna af Louis De Geer (i marmor,
beställd af Nationalmuseum), Viktor
Rydberg
och Albert Bonnier. Synnerligast i
dessa tre sistnämnda har han gifvit oss liksom
slutresultaten af hvad han förmådde som
porträttör. Hans manliga, flärdfria och
dock så mjuka hand har åstadkommit den
fullständigaste likhet i förening med en
talande och sympatisk karakteristik.
Marmorns behandling i bysten af De Geer
kommer den att gifva intryck af mjukt och
lefvande hull; den hör till de kunnigaste
och känsligaste arbeten af detta slag, som
någon svensk skulptör har utfört.[1]

Hasselberg hörde till de konstnärer,
som plågas af att vara sysslolösa. Han
plägade på de senare åren tillbringa
högsommaren i sin hemort, Ronneby, och
eftersommaren i Marstrand, och då han
ej härvid kunde taga med sig någon
fullständig arbetsapparat, i likhet med
studiefarande målare, så hade han likväl

[1] Bysterna af De Geer och Rydberg äro
bekanta för tidskriftens läsare från 1:a och 2:a årg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 29 21:52:33 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1894/0454.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free