- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tredje årgången. 1894 /
415

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konst. Pehr Hasselberg. Med 12 bilder. Af Karl Wåhlin - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

pehr hasselberg.

415

mycket respekterad af alla såsom en
ovanligt rättskaffens människa.

Stort intresse hade han äfven för
mekanik och studerade noga Uppfinningarnes
bok. Ett par mindre uppfinningar har han
utfört, däribland punkteringsmaskinen,
hvilken kommer att göra stor nytta vid
marmorhuggningen. Hans största projekt gick
ut på samfärdsel genom tuber, som skulle
frampressas i rör genom lufttryck, såsom
telegramkorten i Paris. På detta sätt skulle
man enligt hans idé kunna resa från
Stockholm till Paris på en timme.

I utöfvandet af sin konst hängaf han
sig med den största kärlek åt ett
noggrannt detaljstudium af modellen, i
synnerhet kvinnornodellen. Då han t. ex. börjat
modellera ett knä, kunde man ej ens
måltidsdags slita honom från arbetet, och
modellen skulle nog somnat, om ej hans
lekande skämt hållit henne vaken. På vår
lilla »krog» vid Boulevard S:t Jaques fick
jag oftast sitta ensam till min måltids slut,
så vida jag ej gick och väntade en
halftimme under träden på boulevarden, då
han ändtligen kom gående helt sakta med
sin tidning i handen.

Han hade för vana att hjälpa och
beskydda kamrater, hvilket vållade honom
både obehag och förluster. Jag för min
del, som redan hade arbetat på verkstäder
och i ett tiotal år haft många mästare och
lärare, då jag första gången såg honom,
får ge honom det vitsordet, att jag aldrig
träffat en tillnärmelsevis så hjälpsam och
uppoffrande beskyddare, lärare,
arbetsgifvare eller hvad jag skall kalla honom.
Utan hans uppmuntran hade jag kanske
aldrig vågat mig på studier till att göra
en staty. Hans dörr var öppen för alla,
och han lät aldrig någon förstå att han
borde gå sin väg. Också hade han största
delen af dagen besökande i sin atelier.

Georg Pauli: Bland de många
egenskaper som gjorde Per Hasselberg till
en af våra mest framstående konstnärer
skulle jag —- då jag nu blifvit ombedd
att nedskrifva ett omdöme — i
synnerhet vilja fästa mig vid en, som i högre
grad än de andra skilde honom från
mängden af våra konstnärer. Han ägde
nämligen grundlig insikt och skicklighet
i, en solid kunskap om själfva det
elementära i bildhuggarekonsten. Han hade

Olof Wijk. Statyett af Pehr Hasselberg.

ej, som det stora flertalet af svenska
konstnärer, efter i vanliga fall tämligen
ytliga studier här hemma, begifvit sig ut
och genast hyrt egen atelier. Han hade
länge och väl, efter sin ankomst till Paris,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 29 21:52:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1894/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free