- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjärde årgången. 1895 /
111

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Danska konstnärer från 30-talet. Minnen och intryck af Helena Nyblom. Jörgen Sonne. — Peter Christian Skovgård. — H. V. Bissen. — Fritz Vermehren. Med 6 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DANSKA KONSTNÄRER FRÅN 3O-TALET.

I I I

Det är så absolut motsatsen till all
dilettantism; det är sund och äkta konst.

Det är icke tillräckligt att ha talang,
icke nog att arbeta; en konstnär måste
arbeta med en aldrig tröttnande energi,
med en aldrig tröttnande kärlek, och detta
har Vermehren gjort ett helt långt lif.

Han är den värdigaste representanten
af Eckersbergs skola, som grundade den.
nationela danska konsten på ett allvarligt,
omsorgsfullt, starkt detaljeradt
naturstudium.

Det ligger i det danska lynnet en
medfödd antipati mot allt, som är
pose-radt och affekteradt, och de danska
dygderna äro framför allt ärlighet,
samvets-grannhet och innerlighet.

Denna förskräckelse för allt, som är
för starkt, innebär dock också ofta en
oförmåga att kunna uppfatta, hvad som
är starkt, och allt för ofta vilja danskarne
förneka sanningen af uppenbarelser, som
de icke förstå. Deras stora
samvetsgrann-het och ärlighet drifva ofta deras arbete in
på pedanteri, och detta är utan tvifvel en
af den Eckersbergska skolans svagheter.

När jag i början af denna
framställning säger, att det frapperar en, huru
mycket mera de unga målarne nu kunna,
menar jag icke därmed ett noggrannare
studium af modellen, utan af rörelsen,
lifsyttringen, ljus- och färgverkan.

Man får af de allra flesta af de
danska målningarna från 30-talet det
intrycket, att figurerna i dem stå modell.
Målarne använde också mycket modellen
och lät den i många timmar stå i samma
ställning. Detta monotona, orörliga i
gestalten, som ovillkorligen framkommer
i en människas kropp, som länge måste

intaga en tvungen ställning, ser man
äfven i taflorna.

Hos en stillasittande figur märkes detta
mindre, men så snart en målare vill
framställa en mera eller mindre kombinerad
rörelse och till alla sina figurer
använder modell, gör taflan icke intryck af
något naturligt och momentant.

Utan tvifvel arbetar en målare friare,
som först länge har studerat naturen och
sedan blott behöfver en kort sittning af
en modell, så att han vid utförandet kan
lägga största vikten på den poetiska och
måleriska kompositionen.

Så som t. ex. Carl Larsson kan ge
en figur i en ögonblicklig rörelse, där
karakteren, stämningen och ljuseffekten,
allt samverkar till ett måleriskt och
poetiskt helt, så kunde ingen af 30-talets
målare måla.

Det händer onekligen att våra
moderna målare stundom missbruka sin stora
virtuositet, att de leka med konsten,
experimentera med djärfva försök, och
öfverdrifna till karrikatyr; — detta är faran
af att veta och kunna så mycket.

De danska målarne på. 30-talet
arbetade i sitt anletes svett, arbetade ärligt,
outtröttligt och hårdt, och gjorde, hvar
och en på sitt sätt, det mesta möjliga af
s;n begåfning.

Att denna grundmur af samvetsgrannt
arbete har varit en lycka för den danska
konsten, är det visst intet tvifvel om. En
annan sak är, huruvida det födes poetiska
konstnärer och omfattande genier.

Det är och förblir alltid en himmelens
gåfva, och hvar nation, hvar konstperiod
har ju, liksom hvar personlighet, sin
begränsning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1895/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free