- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjärde årgången. 1895 /
557

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Konst. Konstnärliga affischer. Af Carl G. Laurin. Med 9 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

konstnärliga affischer.

557

silke», för att citera Gustaf Vasa, som ha
svårt att erkänna något som afviker från
deras begränsade konsterfarenhet, ty konst,
tänka de, skiljer sig från täckdikning och
differentialkalkyl däruti, att man utan
studier, fallenhet eller intresse i en
handvändning kan fatta och genomtränga äfven
den mest främmande och djupsinniga
konstnärliga verksamhet. Det är
sannt, att detta gäller mest om
bildande konst och minst om
musik, ty sällan får man väl
af en omusikalisk person höra,
att Beethoven var en klen
musiker, men ingen blyghet
hindrar våra bildade att
förklara Böcklin eller Puvis de
Chavannes för dåliga målare.
— Hvad nu de nya affischerna
beträffar, så har man i Paris
gladt sig åt deras artistiska
gratie; man får hoppas, att
om svenska affischer, som
förtjäna namnet »konstnärliga»,
utgifvas, allmänheten
åtminstone ursäktar dem denna
ny-modiga och otrefliga egenskap.

Med illustrerade affischer
lär man i gamla Rom
annonserat förestående
kämpa-spel på cirkus, och, påstås
det, äfven utgifvandet af nya
böcker. Under medeltiden
utförde härolder och utropare
affischernas rol, men under
femton- och
sextonhundratalen lockades befolkningen
genom mer eller mindre
konstnärligt utförda träsnitt och
kopparstick att besöka
menagerier och dylika nöjen. 17 15
användes den illustrerade
affischen för första gången i
industriens tjänst. En
monsieur Marius i Paris
annonserade sina nya paraplyer, som kunde
sön-dertagas och stoppas i fickan.

Den första färglagda affischen torde varit
en reklam för en fransk ölfirma.
Färgläggningen skedde för hand, och året för
utgifvandet var 1800. Under
århundradets första hälft användes dylika affischer,
ofta särdeles väl utförda, för att sprida
kännedom om nya böcker. Särskildt
gäller detta tiden omkring 1830, då litografien,

upptäckt af Aloys Senefelder .1795, började
begagnas för affischtryck, och Frankrikes
mest uppskattade och spirituela tecknare,
Gavarni, Chain, Henri Monnier, Raffet
med flere, utförde på detta område en del
af sina bästa teckningar,’ hos hvilka man
finner 1830- och 1840-talens tidslynne i
koncentrerad form och med en doft af

Konstnärlig affisch af Adolphe Willette.

aktualitet, som gör dem dubbelt
tilldragande för kulturhistorikern och samlaren.
Raffet, napoleonska epopéens tecknare, har
i sin affisch till Norvins »Histoire de
Napoleon», ritad 1838, gifvit ett uttryck af
sin tids genom Bérangers sånger
uppeldade Napoleonskult. Gavarni tecknar
annonsplakat till Sues »Le juif errant», Calame till
Toepffers arbeten. Omkring 1840 bli de
illustrerade almanackorna i allmänhet an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1895/0609.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free