- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjärde årgången. 1895 /
4

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och Bild - N:r 1, Januari - Konst. Religiöst måleri. Af Karl Wåhlin - Böcklin-verket - Gustaf II Adolfs-utställningen. Af Karl Wåhlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i 4

dagboken.

hvilken den dödsbetvingande Kristus står —
en skara, som ingen kan räkna, af mänskliga
varelser, som ännu ej återfått lifvet, men som
alla i en omedveten trängtan vända sina
ansikten med de tomma ögonhålorna och
uträcka sina stela armar emot frälsaren, under
hvilkens fot ormens hufvud krossas.

Detta konstverk hör tydligen till dem, som
utarbetats inifrån och så att säga naturligen
växt sig till den gestalt de fått — häraf
förklaras bäst både dess svagheter och dess
förtjänster. Ingenting är lättare än att påpeka
detaljer, som borde varit annorlunda, men
man ser sällan i vår tid något så högt
syftande och så stort fattadt konstverk som detta,
hvars frändskaper snarast falla inom den
toscanska freskomålningen.

Nyligen har fransmannen Jean Bérauds
målning »Kristi nedtagande från korset» här
utställts såsom ett prof på modern religiös konst.
Den för tio år sedan ännu skicklige artisten,
hvilkens blick för vissa sidor af pariserlifvet,
såsom folkmötena, brasserierna, baletten och
operamaskeraderna, förvärfvade honom
anseende såsom en af Parissalongens
boulevardkrönikörer, har på senare tiden, i samma mån
talangen svikit honom, anställt en vild hetsjakt efter
uppseendeväckande ämnen. Hans s. k.
religiösa målningar, i hvilka han på det
lättvindigaste sätt inpassar Kristusgestalten i en
parisisk omgifning, hafva i själfva verket
ingenting med religiös konst att skaffa. De äro
känslolösa deklamationer, som endast
öfvertyga oss om att han funnit de konstnärliga
konjunkturerna förändrade och velat ställa
sig denna erfarenhet till efterrättelse.

Vördnaden för det heliga är en nödvändig
förutsättning för religiöst måleri; sviker denna
känsla, kan ingen skicklighet och ingen skola
ersätta en sådan brist; finnes den och
kommer till uttryck, så kan den täcka snart sagdt
huru stora brister som helst. Förtjänsterna
kunna vara mycket större än hos Béraud,
bristerna mycket större än hos Skovgaard —
skillnaden mellan den ena och andra sortens
konst är icke dess mindre omätligt stor.

K. W—n.

Böcklin-verket.

(Arnold Böcklin. Eine Auswahl der
her-vorragendsten Werke des Künstlers. 40
Pho-togravüren in Grossfolio. Neue Folge.) Det
är sällsynt att ett sådant minnesmärke reses
åt en ännu lefvande konstnär, som det på

Photographiske Unions i Münchens förlag
utkomna praktverket öfver den tyske
mästaren Arnold Böcklins arbeten. Denne
konstnär framträder mer och mer såsom en
föregångsman till den fantasikonst, som håller
på att undantränga den realistiska konsten
från hennes härskareställning. Just i dessa
tider kan därför detta monumentala och i alla
afseenden den store målaren värdigaarbete räkna
på ett lifligt intresse. Med stor omsorg har
man uppsökt och afbildat den utomordentligt
produktive konstnärens öfver hela kontinenten
utströdda målningar.

Bland originalen till de fyrtio
heliogravy-rer i stor folio, som utgöra andra bandet,
tillhöra större delen privatsamlingar och äro
därför otillgängliga för allmänheten, som här
har det första tillfället att lära känna dem.

Detta band inledes med konstnärens
själf-porträtt. Med korslagda armar stöder han
sig mot en pelare och skådar framåt med en
klar blick. Vidare fmner man sex af de
målningar, som från Schackska galleriet i
München öfvergått i tyske kejsarens ägo,
nämligen Botgöraren, Gammalromersk vinstuga, Idealt
vårlandskap, Klippklyfta, Italiensk villa samt
Mördaren och furierna. Ett hittills nästan alldeles
okändt, betydande konstverk är den i
dubbelbild utförda reproduktionen efter Mariasägnen.
Från den internationela utställningen i
München igenkänner man de uppseendeväckande
målningarne Hafvets lugn (»Meeresstille») och
I vågornas lek. Gripande är den Leipzigs
museum tillhörande De dödas ö, där man ser
Karön i sin färja föra en hvitklädd själ öfver
det orörliga hafvet till den branta klippön,
kring hvars hamn popplar resa sina höga
kronor. Bland andra märkliga målningar, som
återgifvits i detta band, må nämnas Kleopatra,
Centaurstriden och Marias sorg vid Kristi lik.

Detta verk är en källa till allvarligt
konststudium och till rik njutning. Den första
delen har redan utgått i y.e upplagan. Priset
för hvardera delen är 100 Mark (exemplar
»före skrift» 200 Markl Båda delarne äro
tillgängliga i k. biblioteket.

Gustaf II Adolfs-utställningen

i Nationalmuseum, anordnad till firande af
3 o o-årsdagen af konungens födelse, omfattar
3 skulpturarbeten, 50 oljemålningar, 14
miniatyrer samt ett mindre antal
konstslöjdföre-mål. Utställningsföremålen äro sammanförda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1895/0632.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free