- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjärde årgången. 1895 /
18

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och Bild - N:r 3, Mars - Två samlingar litterära monografier. Af E. G. - Kelmscott Press

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den unga norska litteraturens främste man
Arne Garborg. För den svenska publiken
ligger bokens största intresse och värde i
porträtten af de tre icke-svenske författarne.
Om Ernst Ahlgren är så mycket skrifvet förut
både af denna boks förf. och af andra, och
de åt henne här ägnade sidorna äro snarast
ett korrektiv och tillägg till hvad förf. förut
sagt om henne, de vilja skarpare belysa
motsättningen i hennes lynne af de två
människorna, de två viljorna: den friska, sunda och
den sjuka, tragiska, som till sist blef starkare
än den friska. Verner von Heidenstams
ståndpunkt och hela skaplynne äro förf.
främmande, hans konstnärliga metod står i så skarp
kontrast till den skolas, som förf. tillhör, att
han svårligen kan tala om honom med
samma odelade sympati och beundran, som han
hyser för sina andra »modeller». Och en
monografierande kritiker gifver utan tvifvel i
allmänhet den bästa och äfven sannaste bilden,
då han får porträttera någon, som han älskar
och beundrar, eller då åtminstone denne står
på samma basis som skildraren. I synnerhet
blir detta fallet med en skildrare af förf:s
lifliga, af sym- och antipatier ganska starkt
påverkade temperament. Det är därföre som
verkliga, andliga fysionomier med bestämda,
markerade drag snarare framträda ur uppsatserna om
de finske och den norske författaren. Äfven den
som blott gjort en mera flyktig bekantskap
med originalen, känner på sig, att likheten är
väl och vackert träffad. Så detaljerade,
begränsade ämnen som dylika litterära
karakteristikers utestänga ju en del relativa
synpunkter; den författare, som skildras, kan därföre
lätt nog tyckas få en mera framskjuten, absolut
betydande plats, än han i själfva verket
intager, men denna skarpare belysning låter
dock å andra sidan dragen och
egendomligheterna bättre framträda, hvarigenom bilden
vinner i sanning och skärpa.

För öfrigt råder en stor olikhet i själfva
det sätt, hvarpå de tvenne
monografiförfattarne gått till väga, teckningen i de båda
porrättgrupperna är mycket olika. Hellen
Lindgren tager samvetsgrannt allt med, som synes
honom vara af intresse, laborerar med en
stor litteratur, källor och citat, bevisar och
gör slutledningar. Geijerstam gifver sina
rent personliga intryck utan anspråk men med
förhoppning, att dessa skola kunna vara
andra till ledning. Denna olikhet beror
naturligtvis på de olika syften, i hvilka
uppsatserna tillkommit, och drager äfven med sig
sinsemellan motsatta olägenheter. Föreläsarens
muntliga föredrag gör det tillåtet, ja
önskvärdt att en del saker upprepas och
omtuggas. Märk t. ex. de ofta återkommande
reflexionerna öfver huru trångt och kvaft
det är för förf. utan personlig förmögenhet i de
nordiska landens små förhållanden. Å andra
sidan vill det rika materialet och det breda
omständliga skrifsättet gärna förleda herr
Lindgren att blifva för »lång», men då
det utrymme han från början haft till sin
disposition varit begränsadt, inträder på
somliga ställen en våldsamt koncis stil. På det
hela läsas dock dessa två böcker med afgjordt
nöje och till stor båtnad; därföre hafva vi
velat fästa uppmärksamheten på dessa
samlingar litterära porträtt.

        E. G.

Kelmscott Press är ett i sitt slag alldeles
enastående boktryckeri i Kelmscott i närheten
af London. Dess ägare och föreståndare är
den både såsom författare och konstnär med
rätta högt uppburne William Morris, som
dessutom är känd såsom en ifrig socialdemokrat.
Hans förmögenhet har satt honom i stånd att
upprätta detta boktryckeri, som uteslutande
levererar böcker i den mest aristokratiska
utstyrsel, med användande af feta, götiska
stilar i 1500-talets smak, skurna och gjutna
enkom för detta tryckeri. Böckerna tryckas
i små amatörupplagor i handpress och på
utsökt handgjordt papper. Ingenting i dem får
bära spår af vår tids industrialism. De äro
så högt värderade af Englands bibliofiler, att
alla hittills utgifna böcker äro utsålda, och att
de flesta exemplaren af nya böcker äro på
förhand beställda. Eget nog arbetar detta
tryckeri utan förlust. Då ej annan förläggare
angifves, utgifvas de af Morris själf, och
beställningar mottagas af tryckeriets sekreterare,
Mr. Halliday Sparling (8, Hammersmith
Terrace, London W).

Bland arbeten, som för närvarande äro
under utgifning, må nämnas »Chauchers Works»,
med omkring 60 teckningar af Edw. Burne
Jones
(pris omkr. 20 Pd St.), »The Story of
the glittering plain» by William Morris, med
23 träsnitt efter teckningar af Walter Crane
(250 ex.), »Ballads and narrative poems» by
Dante Gabriel Rosetti (310 ex.), »The tragedies,
histories & comedies of William Shakespeare»
(3 volymer i folio).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1895/0646.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free