- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjärde årgången. 1895 /
86

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och Bild - N:r 11, 12, December - Konst. Adolph Menzel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i 86

dagboken.

historia från den gängse smaken: i stället för
det sentimentala och anekdotiska, hvarmed man
då ännu mera än nu bestack den lätt förnöjda
åskådarehopen, trädde hos Menzel den
skarpaste teckning af lifslefvande människor och en
slående naturlighet i uttrvcket, på samma
gång som hans målningssätt och kolorit gaf
något stämningsfullt och fängslande åt själfva
den osminkade sanningen.

Bland de många litografier, som
konstnären på 30-talet utförde, är hans »Fader
vår» den märkligaste genom anordningens
öfverlägsenhet och den outtömliga
fantasirikedomen.

Vid denna tid umgicks förlagsbokhandlaren
Weber i Leipzig med planen att utgifva
Fredrik den stores historia med illustrationer.
Texten skulle författas af den senare såsom
konsthistoriker bekante Franz Kugler, och då
denne fäste Webers uppmärksamhet på den
utom konstnärskretsarne ännu obekante Menzel
såsom den lämpligaste att illustrera arbetet,
ledde detta till att Menzel 1839 fick
beställning på 400 teckningar på trå, som skulle
utföras i xylografi.

Ingen skulle kunnat med större ifver
omfatta denna uppgift, ingen heller göra sig
större möda för dess lösande. Han
efter-forskade hvarje porträtt af konungen, så i
målning som gravyr, och aftecknade det, till
dess han slutligen var så förtrogen med
hans utseende från barndomen till ålderdomen,
som om han ständigt sett honom framför sig.
Uniformerna från Fredriks tid påkläddes
lefvande modeller och studerades i hvarje detalj.
Orter, möbler, kläder, alla föremål, som på
något vis haft med Fredrik II att skaffa,
afteck-nades. Med samma noggrannhet studerade han
den store konungens motståndare och deras
trupper. Har väl någonsin en konstnär förfogat öfver
ett sådant vetande om en förfluten tid? Vid
genombläddrandet af »Geschichte Friedrichs des
grossen» ser man huru han äfven efter hand
förvärfvar en teknik, som i sin glänsande
uttrycksfullhet är nästan utan motstycken.
På träsnittet, som vid denna tid efter en
lång sömn åter vaknat upp i Tyskland, hade
ännu icke så stora anspråk blifvit ställda —
det har sagts, att på den tiden ingen i
Tyskland målade så måleriskt som Menzel
tecknade — och det dröjde något innan
träsni-darne, Ludvig Unzelmann samt bröderna Albert
och Otto Vogel, kunde återgifva de raska
penndragen i all deras kraft och i all deras
finhet. Det finnes ingenting tomt och bety-

delselöst i dessa teckningar. De handlande
personligheterna, framför allt Fredrik själf,
framträda lifslefvande för oss, och
karaktererna lika väl som de finaste nyanserna af
stämningen utpräglas i hållning och minspel på ett
sätt, som med hänsyn till den lilla skalan är
underbart. Öfver sceneriernas stämningar
äger konstnären ett ej mindre välde. Än
framkallar han en solig morgongryning, än
höljer han allt i en mörk natt, i hvilken man
småningom ser den ena gestalten efter den
andra skymta fram. Han skildrar med samma
styrka åskregnets våldsamhet och dagsregnets
enformighet. Han är lika hemmastadd i
prakt-salarne, där reflexerna från vaxljuslågorna
kastas af och an mellan speglar och
parkettgolf, som på de bloddränkta slagfälten. Den
stränga ordningen i de slutna leden,
afbidan-det af stridssignalen, det dödsföraktande
an-loppet mot de fiendtliga trupperna, förtviflad
strid och hjältemodig ståndaktighet, seger och
nederlag, hänförelse och förtviflan — allt detta
skildras med en sanning, som om konstnären
gjort sina studier på platsen midt i kulregnet.

Då Fredrik den stores historia 1842
förelåg afslutad, företog sig Menzel att söka fylla
de luckor, som ännu funnos i hans
kännedom om Fredrik 11 :s armé. Han gjorde de
grundligaste undersökningar för att kunna i
hvarje detalj med full trohet framställa
uniformer och utrustning inom hvarje särskildt
vapenslag, och då detta arbete, som ofta
afbröts, men till hvilket han lika ofta återkom,
1857 förelåg afslutadt, omfattade det 453
blad. Den vetenskapliga troheten i detta
konstnärliga forskningsarbete utesluter ej en
saftig karakteristik af soldattyperna. Ehuru
Menzel ej afsett verket för offentliggörande,
utgafs det dock på hans vänners önskan i
kolorerade litografier under titel »Die Armée
Friedrichs des grossen» på konsthandlaren
Sachses förlag; upplagan utgjorde endast 30
exemplar.

Detta var dock ej det enda arbete öfver
Fredrik II och hans tid, som under dessa
fjorton år upptog konstnären.

Vid sin tronbestigning satte Fredrik
Wilhelm IV i verket den länge förberedda
planen att utgifva en ny kritik upplaga af
Fredrik 11: s skrifter. En särskild praktupplaga
med illustrationer skulle tryckas för
konungens egen del, och 1843 träffades aftal med
Menzel om att han skulle utföra 200
teckningar till träsnitt, med fritt val af ämne,
såsom illustrationer till detta verk. Det väx-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1895/0714.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free