- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjärde årgången. 1895 /
87

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och Bild - N:r 11, 12, December - Konst. Adolph Menzel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dagisoken.

6l

lande innehållet gaf konstnären tillfälle att i
många olika riktningar lägga sin
uppfinningsförmåga i dagen. De symboliserande
vignetterna äro ofta kvicka epigram, där han
stundom gör t. o. m. den höge författaren till
föremål för respektfullt skämt eller
framhåller sin egen tankegång vid sidan om dennes.

Träsnitten utfördes af samme träsnidare,
som utbildats under Menzels ledning vid
utgifvandet af Fredrik den stores historia, samt
den unge Hermann Müller och fingo af
Menzel det vitsordet, att de återgåfvo hvarje
penndrag i hans teckningar.

Arbetet var afslutadt 1840, men först
1882 blef denna skatt af tysk konst bekant
utanför den lilla krets, som haft tillfälle att
få se praktupplagan af »Oeuvres de Frédéric
le grand». Då utkommo nämligen
illustrationerna i separattryck. Ännu hade Menzel
icke förbrukat den rikedom af stoff till
skildring af Fredrik den store och hans tid, som
han samlat, därom vittna en hel rad af
oljemålningar, som framträdde under de närmast
följande åren. Till dem höra »Böneskriften»
(1849), »Taffelrunden i Sanssouci 1750»
(1850, Nationalgalleriet i Berlin), »Konserten
i Sanssouci» (1852, Nationalgalleriet i Berlin),
»Fredrik II på resa» (1854), »Fredrik II
vid Hochkirch» (1856, i Neues Palais i
Potsdam) och »Fredrik II:s möte med Josef II
i Neisse» (1857). I dessa målningar möter
man samme, lika fint och djupsinnigt
reflekterande som skarpt observerande konstnär,
hvilken förut framträdt i illustrationsverken.
Hans individualiseringsförmåga har icke sin
like i detta århundrade och knappast i någDt
annat heller. Någon mera själfullt intresserad
iakttagare af verkligheten har icke funnits,
och Fredrik 11: s tid var för honom en
verklighet, i hvilken han rörde sig lika
obehindradt som i sin egen tid.

Hans studier af militärväsendet under
Fredrik II buro en ny frukt i de 22 bilder
af soldater ur Fredriks armée, hvilka såsom
kolorerade plancher prydde den 1852 utgifna
boken »Heerschau der Soldaten Friedrichs
des grossen», och under åren 1850 —1855
utarbetade han träsnittsserien »Aus König
Friedrichs Zeit», innehållande porträttbilder
af den store konungen och elfva af hans
generaler och hjältar, alla framställda i knäbilder
och i af konstnären uppfunna situationer.

Dessa arbeten äro de sista stroferna i
Menzels oförlikneliga epos öfver Fredrik den
store. Ingen stöt utifrån hade fört honom

in på denna ämneskrets, den hade stigit upp
som en uppenbarelse ur djupet af hans
konstnärsintelligens och tagit dennas alla krafter i
sin tjänst. Därför kunna dessa arbeten icke
på något vis jämföras med hvad som i
allmänhet går och gäller under namn af
historiemålning — se Nationalgalleriet och Zeughaus
i Berlin!

När Menzel började illustrationerna till
Fredrik den stores historia, hade han redan
varit verksam som konstnär i tolf år, och
när han afslutade »Mötet mellan Fredrik II
och Josef II», hade ytterligare aderton år
förflutit. En konstnärsbana på trettio år,
fylld af ett så oförtröttadt arbete, är redan
den ett stort lifsverk för en människa, men
för Menzel var det blott hälften af hans
verksamhet.

Menzel hade redan 1 848 skrifvit följande
ord, med anledning af en beställning från
konstföreningen i Kassel af en stor målning
med ämne ur Hessens historia:

»Nu, då vår samtid ändtligen har ett eget
innehåll och får ännu mera, skulle ett ämne,
som efter all sannolikhet fordrade en sådan
konstansträngning utan äga en denna
motsva-randa och för oss ännu afsevärd inre motvikt,
vara mig en börda. Först nu kunna vi i
Tyskland åter komma i ett riktigt förhållande
till vår egen tid och till flydda tiders konst.
Denna fordran på sig själf måste hvarje
enskild man känna.»

Om också ingen annan tysk konstnär vid
denna tid kände en sådan fordran, så gjorde
Menzel det. Före någon annan erfor han
behofvet af att konsten måtte komma i ett
riktigt förhållande till samtiden och därigenom
blifva en lefvande kraft i densamma, och med
profetisk förkänsla såg han framför sig ett
fädernesland, som kallade konstnärerna till
samtida uppgifter.

En sådan uppgift lät ej länge vänta på
sig: sex dagar före konung Wilhelms kröning
1861 fick Menzel beställning på en stor
målning, föreställande den högtidliga ceremonien
i kyrkan i Königsberg. I största hast
träffades de nödvändiga förberedelserna.
Upptecknandet af kompositionen på duken tog
en tid af två månader. Alla porträtt måste
först göras som fristående studier och
därefter insättas i taflan. På målningen befinna
sig 132 porträttfigurer; af dessa målades alla
efter naturen utom nio, hvilkas drag
återgåfvos efter fotografier. Arbetet på denna
målning afslöts i slutet af 1865. Huru otack-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1895/0715.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free