- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femte årgången. 1896 /
379

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Konstnärlig keramik. Af E. G. Folcker. Med 8 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTNÄRLIG KERAMIK.

379

fajanser, dekorerade af gunnar g:son wennerberg (gustafsberg).

Keramiken har också mindre än någon
af konstindustriens grenar förtjänat det
häfdvunna men orätta namnet af en konstens
tjänande syster. Konstnärer »af Guds nåde»
hafva kunnat se sina egna händers verk
förevigadt i den brända leran eller sina
färger vinna en högre, varaktigare glans
under den skimrande glasyren. Men huru
nära till hands det sålunda än synes ligga,
att mejselns éller penselns stormän ofta
skulle idkat denna ädla konstslöjd, är detta
dock ingalunda fallet. Af de största namn
som historien känner inom denna konst,
Della Robbia och Palissy, var åtminstone
den senare uteslutande keramiker. Skälen
till denna konstnärernas brist på intresse
för keramiken äro emellertid ej så svåra
att finna. Ett skäl är detsamma som
alltid hindrat målaren eller bildhuggaren att
idka konstslöjd, nämligen motviljan att
förnedra sitt snille genom att sänka sig till
handtverkets låga sfär. Det är ett dåligt
skäl, som har skaffat världen tusentals obe-

konstnàrlig keramik-

Med 8 bilder.

rån de äldsta
tider en
konstindustri kan
spåras i
kulturhistorien, d. v. s.
från de tider, då
den bildande
fantasiens skapelser
först började pryda
det dagliga lifvets redskap, har keramiken
varit den af dess arter, där konst och
handtverk bäst gått hand i hand.

Krukomakarens material är detsamma, i
hvilket bildhuggarens tankar taga sin
första form, och det drejade kärilet vinner sin
konstnärliga fulländning först då det sirats
af målarens pensel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1896/0423.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free