- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femte årgången. 1896 /
380

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Konstnärlig keramik. Af E. G. Folcker. Med 8 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

38o

e. g. folcker.

tydliga konstnärer, bland hvilka kunde ha
funnits många goda konsthandtverkare. Det
är vidare ett skäl, som gällt mindre, ju
högre den konstnärliga nivån har varit och
som knappast gällt alls i de tider och de
land, där denna stått högst, under antikens
och renässansens dagar.

Ett annat skäl, och ett mera berättigadt,
ligger i arbetets stora tekniska svårigheter
vid bränningen och särskildt vid
färgläggningen, en konst som keramikern först
efter många experiment och lång öfning blir
fullt mäktig. För den konstnär, som haft
lust och mod att öfvervinna det första
hindret, blir dock detta senare snarare en
eg-gelse än ett hinder.

I)et har blifvit våra dagar förbehållet
att se en alldeles särskild uppblomstring
inom konstindustriens alla grenar, en
blomstring, som är så mycket tydligare, då den
efterföljt en period af lika särskild
ofruktbarhet. Att detta glädjande fenomen inom
keramiken är ganska starkt framträdande
är en naturlig sak. Det har sin grund i
ett konstnärernas nyvaknade intresse för
den dekorativa konsten och därmed för
konstindustrien, och hvad keramiken
beträffar äro de stora fabrikernas alster nu
ofta signerade med kända konstnärsnamn.
För att ej gå längre än till vårt grannland
Danmark, har dess kongelige
porcelainsfa-brik visserligen redan länge stått i första
ledet, men det världsrykte den nu vunnit
är väl främst att tillskrifva dess härliga
och unika prydnadskärl, målade af flere
bland landets förnämsta konstnärer.

Hvad förhållandet hos oss beträffar, hade
jag för tre år sedan i »Ord och bild»
tillfälle att få omnämna den bristande
konstnärligheten inom vår förnämligare keramik.
Det var på tal om den då nya, nu så
allmänt erkända Höganästillverkningen af pryd-

nadskärl — det första tecknet till en
börjande uppblomstring af vår keramiska konst
— hvilka med sina enkla, rena former,
sina vackra färger och sin härliga glasyr
i högsta grad uppfyllde villkoren för hvad
de ville vara, en konstslöjd för alla. Den
som af detta framsteg inom den enklare
lergodsindustrien trodde sig kunna draga
några förhoppningsfulla slutsatser om ett
liknande fenomen inom den högre
keramiken, gör dock ej anspråk på någon
profetisk blick, då ett sådant fenomen nu
verkligen kan konstateras. En renässans inotn
den keramiska konsten har redan så länge
gjort sig gällande i andra länder, att den
förr eller senare äfven skulle komma till oss.

De som hedern tillkommer att vara våra
första »målare-keramiker» äro tvenne kända
konstnärer, Gunnar G:son Wennerberg och
Alf Wallander.

Herr Wennerberg är, som bekant,
blomstermålare par préférence, och redan i
denna egenskap har han en god
förutsättning som keramiker. Den ornamentik, som
aili: sedan porslinets upptäckt i Europa och
de stora fabrikernas inrättande varit den
härskande i vår keramik, har varit den mer
eller mindre naturalistiska
växtdekoratio-nen. Anledningen härtill har varit den,
att denna ornamentik vid det europeiska
porslinets första framträdande, d. v. s.
under rococotiden, tillhörde denna tids stil
och dagens mode. Också fasthålla ännu
i dag de stora fabrikerna i Meissen,
Berlin och Sèvres vid sina traditioner i detta
fall. och dekorera sina serviser och
pryd-nadspjeser med blommor i rococotidens
naturalistiska manér.

Men det var ej i främsta rummet det
europeiska porslinet sorn upptog
blomster-ornamentiken såsom sin särskilda
dekoration. Den orientaliska, särskildt den ja-

tallrikar, dekorerade af gunnar g:son wennerberg (gustafsberg).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1896/0424.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free