- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femte årgången. 1896 /
427

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konst. Walter Crane. Af E. G. Folcker. Med 11 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WALTER CRANE.

427

ännu något rå i färgen och i
teckningen liksom sökande den säkerhet
och dekorativa »schwung» i
linieforingen, som han sedan i allt högre
grad tillägnat sig. Redan då förstod
han att genom en viss stilisering
dekorativt behandla den moderna
dräkten — något hvari han sedan
hunnit mästerskapet, men med
förkärlek klädde han sina figurer i
sagans halft historiska, halft fantastiska
dräkt. Dessa Cranes barnböcker
berätta i ord och bild en mängd af
de för alla länder gemensamma
sagorna. De stora bilderna äro rikt
färglagda inom kraftiga konturer af
det gamla formsnittets art.

Från barnboken till den dekorativa
konsten och konstindustrien synes
steget vara ganska långt, så var det
emellertid ej för Crane, och det var
just den vägen han tog till den plats
han nu innehar såsom en af
samtidens yppersta dekorativa
konstnärer.

Han hade just utgifvit en bok om
»huset som Jack byggde», en äfven
hos oss gängse barnkammarhistoria,
då Mr Warner, innehafvare af en
af Englands förnämsta tapetfabriker
och en ovanligt konstnärligt
intresserad man, föreslog Crane att
komponera en tapet för barnkammare med
samma historia till motiv. Så uppkom
den första konstnärliga barnkammartapeten,
en komposition af ypperligt totalintryck,
trots den mängd däri förekommande olika
djur, människor m. m., som historien
omtalar.

Detta den bekante tecknarens
framträdande som dekorativ konstnär väckte ett
stort uppseende, och den nya tapeten spreds
öfver hela den engelsktalande världen.

För samme man har Crane sedan dess
komponerat en stor mängd mönster, från
den enkla, eleganta Daisy-tapeten, som på
Filadelfia-utställningen eröfrade Amerika,
till den praktfulla och ståtliga »Påfågeln»,
hvilken eget nog första gången klädt en
svensk mæcenats väggar i sin dyrbaraste
form såsom gyllenläderstapet.

Men ej blott för denna gren af
konstindustrien har konstnären sedermera
arbetat, han har komponerat för
textilindustrien, keramiken, brons- och silfversmidet,

tapeten »huset som jack byggde»
af walter crane.

med ett ord för alla de arter af
konstslöjd, där ornamentik spelar en mera
väsentlig roll.

Samtidigt har han fortsatt sin
verksamhet som illustratör och utvidgat gränserna
för densamma. Från barnsagans naiva,
skämtsamma figurer har han kommit till
den stora litteraturens poetiska, heroiska
gestalter. Han har tecknat scener till de
grekiska tragödernas verk, han har
illustrerat flere af Shaksperes dramer, och hans
senaste arbete är en serie bilder till Edmund
Spensers poetiskt metafysiska jätteverk
»Fairy queen». Men Walter Crane har
något af den universela begåfning, som
kännetecknade så många af renässansens
mästare; han är äfven själf skald, och några
af hans yppersta verk äro de, där hans egen
fantasis skapelser tagit form i så väl
bilder som ord och, ackompagnerande
hvarandra, på det lyckligaste sätt gifva ett
helt af egendomligt personlig verkan.
Sådana äro »The sirens three,» som i poetisk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1896/0475.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free