- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femte årgången. 1896 /
519

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Litteratur. Det moderna Italiens författare. Prosalitteraturen. Af Helmer Key

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

519

Pragas dramer funnit sitt allra
pregnantaste uttryck. I moralisk nihilism står han
ungefär på samma ståndpunkt som
d’Annunzio. Men han saknar dennes
försonande skönhetsdyrkan. Den tro, som
d’Annunzio ännu ägde, har Praga mist. Han
är också en estetisk skeptiker, och därför
framträder i hans skildringar den
moderna depravationen i sin allra
krassaste form. Han har med obestridlig talang
i flera skådespel, såsom i »Le Vergini», »La
moglie ideale», »Il bell’ Apollo» m. fl.,
gifvit oss pikanta bilder ur samtidens lif.
Hans största brist är, att han icke förstår
att låta handlingen vara uttryck för någon
som helst idé. Han framställer sina
personer ofta uti alltför intetsägande perioder
af deras lif och lämnar därför i sin
ka-raktersteckning inga färdiga resultat.
Därtill kommer hans etiska indifferentism
som ett störande element. Om man
jämför honom med Rovetta, som han genom
sin positivt praktiska lifsåskådning mest
borde likna, framträder detta klart. Hos
Rovetta är indifferentismen närmast ett
uttryck af författarens eklekticism, af hans
motvilja mot att röra vid djupare
känslosträngar. Han vill icke göra tillvaron
uslare än den synes, snarare litet försköna,
förytliga den.

Hos Praga däremot är det obehagliga
intryck, som den känslolösa egoismen måste
väcka, just med begärlighet eftersökt.
Liksom kirurgen på en klinisk föreläsning
blottar han och demonstrerar såren med
vetenskapsmannens kalla intresse.

Onekligen är också denna rent negativa
ståndpunkt det korrekta uttrycket för en
viss klass af moderna människor. Den
passar in på alla dessa håglösa individer, för
hvilka de gamla idealen ramlat, utan att
hafva lämnat efter sig ens en suck af saknad,
och som ännu mindre kännt sig manade
att genom arbete ocn ärlig forskning skapa
sig nya, men som lefva endast med tanke
på stundens nöjen, utan något, ens det
svagaste behof att för sig förklara
tillvarons gåta.

* *

*



Den tänkande människan nöjer sig i
längden icke med en rent nihilistisk
ståndpunkt. När pessimismen nått sina yttersta
konsekvenser, kommer alltid en reaktion,

antonio fogazzaro.

som ånyo låter mera optimistiska eller
idealistiska synpunkter gälla. I Italien, där
realismen i litteraturen icke importerades
förr än i sammanhang med landets
allmänna uppsving på 1870-talet, då
realismen redan i utlandet sett sina bästa
dagar, kunde man kanske vänta sig att
redan tidigt finna en eller annan imitatör
af den vaknande idealistiska reaktionen.

Så är dock icke förhållandet. Ty
Antonio Fogazzaro, hvilken redan i början
af 1880-talet i Italien höjde idealismens
fana, är af alla dess moderna skriftställare
den mest nationele, den som minst
låter påverka sig af mode-strömningar
utifrån. Han utgör närmast ett slags
fortsättning af den italienska romanticismens
ende store författare, Alessandro Manzoni,
med hvilken han äger flere gemensamma
drag. Man finner sålunda hos dem båda
en fin humoristisk ton, en något
aristokratisk öfverlägsenhet öfver ämnet, en djup
förståelse af Lombardiets natur och folk
samt en stor förmåga att i korta
skildringar kunna suggerera stämningsfulla
landskapsbilder.

Till sin religiösa uppfattning är han,
liksom Manzoni, en ortodox katolik,
uppfattar liksom denne religionen på ett
ytterst förståndsmässigt sätt och förbinder
sin kyrkliga ortodoxi med en afgjordt
liberal tendens i fråga om sociala reformer.

Men sedan komma dem emellan flera
väsentliga olikheter. Man finner hos
Fogazzaro en böjelse för mysticism, som va-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1896/0575.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free