- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femte årgången. 1896 /
69

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dagboken. Bilaga till Ord och bild - N:r 9, Sept. - Mälardrottningen. Af Karl Wåhlin - Konst. Nya galleriverk. Af John Kruse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DAGBOKEN.

7 i

kan nekas, att flertalet af våra konstnärer
behandla figurstaffaget på ett för Stockholm föga
karakteriskt sätt; men å andra sidan skänker
det artistiska utförandet en prägel af behaglig
omväxling och lyx åt boken, och många af
bilderna, icke minst de af Ljungdahl utförda,
böra nämnas med lifligt erkännande för sin
noggranna verklighetstrohet i förening med ett
vackert artistiskt manér. Bättre än min
an-befallning tala till arbetets fördel de bildprof,
som vi hafva förmånen att i detta och
nästföljande häfte visa våra läsare. Det beror på
arten af artikelns ämne, att bland dem ej
kunnat inflyta någon af de många bilderna af
naturen i Stockholms omgifningar. Här visar
sig A. T. Gellerstedt i sina anspråkslösa men
fina och älskvärda skisser hafva fångat mera än
någon annan af charmen i denna natur.

De flesta af de fotografiska bilderna äro
med artistisk uppfattning tagna af B. Orling.

För texten har förläggaren lyckats förvärfva
Georg Nordensvans goda och erfarna penna, som
visat sig kunna med stor fullständighet i
förhållande till utrymmet redogöra för
hufvudstaden i alla dess olika delar. Ett drag hos
denne författare, med hvilket vi särskildt
sympatisera, är hans pietet för de gamla historiska
minnenas vidmakthållande och hans ovilja mot

den vandaliska moderniseringsifver, som efter
en ganska omild framfart på andra håll nu
samlar sina krafter till ett angrepp på Staden
inom broarne. Han yttrar härom bl. a.
följande sunda ord: »East mycket inom den
gamla stadens område blifvit förstördt och
van-daliseradt, så finns där ändå tillräckligt mycket
kvar ännu att vårda och värna. Jag vill inte
att man skall restaurera staden, bygga upp
det raserade på nytt, ty det blefve en tom
teaterdekoration, men jag vill, att man vid
alla omändringar och alla nybyggen inom
staden skulle utgå från dennas egen individuela
karakter. — Det gamla Stockholm har rätt
att bli behandladt med försiktighet, med pietet
och smak, konsekvent hvad det hela
vidkommer, men med frihet för fantasien och
konstnärskänslan hvad beträffar detaljerna».

Läsarne af »En historisk vandring genom
Stockholm» i detta och närmast följande häfte
skola finna, att vår ärade medarbetarinna
fröken Ellen Friis kraftigt förfäktar en liknande
ståndpunkt, och om det skulle behöfvas, äro
vi beredda att oftare återkomma till den ur
konstnärlig och patriotisk synpunkt lika
viktiga frågan om huru långt vår tids
spekulationsanda kan och får gå i grusandet af
svenska fornminnen. K. W—n.

KONST.

NYA GALLERIVERK.

Det yngsta af de stora europeiska
gallerierna, hvilket icke förty är ett af
de intressantaste och mest egenartade,
Englands National Gallery (upprättadt först 1824)
har redan för flera år sedan sökt dela något
med sig af sin rikedom åt aflägset boende
konstvänner genom ett väldigt folio-verk, som,
om jag mins rätt, utkom på någon af de stora
tyska fotografianstalternas förlag. Af detta
galleriverk, där taflorna återgifvas medelst
rena fotografier (hvilka emellertid äro sällsynt
skickligt utförda) äger vårt land ett exemplar,
förvaradt i Lunds Universitets Konstmuseum,
dit det inköptes af muséets upphofsman,
Gustaf Ljunggren.

I april detta år har emellertid den bekanta
Münchenerfirman Hanfstængl öfver National
Gallery börjat utgifva ett billigare, för en större
allmänhet beräknadt verk med åtföljande text
af den engelske konsthistorikern Charles L.

Eastloke. Formatet är kvart och omfånget
beräknas till 1 o häften till ett pris af 1 5 kr.
per häfte. I hvarje häfte förefinnes utom
texten, hvilken är fortlöpande och populärt
hållen, 1 o helsides fotogravyrer och 5 i
texten inströdda ljustrycksbilder. Första häftet
inledes af en kort historik öfver muséets
ganska enkla historia och behandlar för öfrigt i
text och afbildningar det tidigaste italienska
måleriet, för hvilket muséet eger
representanter i Cimabue, Giottos skola, Lippierna, Fiesole
m. fl. Utstyrseln är vacker, afbildningarne
goda, ehuru ibland väl små — detta gäller
särskildt om predellabilden af Fiesole
»Kristus omgifven af englar, patriarker, helgon
och martyrer» — men med de egentliga
galleriverken utan text kan detta mera populära
arbete icke täfla i elegans och gedigenhet.
Hos Nordin och Josephson finnes ett
exemplar af verket.

Slutligen har Wiens Gesellschaft für
ver-vielfältigende Kunst öfver det furstliga Lich-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:41:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1896/0713.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free