- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjette årgången. 1897 /
111

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Karl Nordström och det moderna stämningslandskapet. Af Richard Bergh. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL NORDSTRÖM OCH DET MODERNA STÄMNINGSLANDSKAPET.

I I I

pen på alla håll kringgärdade lif — ha
i musiken och landskapskonsten funnit
just det icke handgripliga, det
obestämbara uttryck de behöfva för att bli
lefvande, förnimbara i vårt medvetande. —
Alla andra konstarters uttrycksmedel äro
sådana, att de precisera innehållet för
mycket. Ej ens poesien — utom i de
fall, där den blifvit ren ordmusik eller
landskapsmålning — har förmått und-

emotionel värld, i hvilken denna kan
jubla eller sucka efter behof, så ger han
också uttryck åt vår — en konstnär må
draga sig aldrig så mycket undan i
ensamheten, samtidens ande undgår han
dock ej; den följer efter honom för att
befolka hans ensamhet med sina ljusa
eller mörka väsen, sina syner. Det
knotiga trädet, som sträcker sina grenar mot
himmelen, för hans talan; hafvet rullar

VARBERG FRÅN LANDSIDAN. KOLTECKNING AF KARL NORDSTRÖM 1895).

gå detta. Hos konstnärer som
Beetho-wen och Schumann, som Corot och
Rousseau har man att söka sekelandans mest
typiska uttrycksformer på känslans
område.

När landskapsmålaren skildrar
naturens ande, så är det ej endast sin egen
han därvid förkroppsligar, det är också
samtidens. När han i konstverket ger
uttryck åt sin lifslängtan och skapar en

hans längtan i sina långa dyningar, och
himmelen är uppfylld af hans skiftande
stämningar, de mörka som de ljusa. En
icke konstnär, en icke känslomänniska
kunde möjligen gräfva ned sig i en egoism
så stenhård, att tidens ande kunde kretsa
omärkt öfver hennes hufvud. För
känslomänniskan-konstnären däremot är denna
ande allestädes närvarande. Hur
personlig en konstnär än af naturen är, alltid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:42:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1897/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free