- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjette årgången. 1897 /
222

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Ett besök på tempelplatsen i Jerusalem. Af Knut Tallqvist. Med 4 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

222

KNUT TALLQVIST.

åt Herren ett altare (2 Sam. 24, 25).
Här på Moria berg lät sedermera Salomo
foinikiska byggmästare uppföra sitt
palats och tempel. Här utbredde sig
förödelsens styggelse, när Nebukadnesars
härskaror eröfrade staden och Jahwes
helgedom förstördes. Ur askan och
gruset reste på denna plats det andra
templet sina anspråkslösare murar, som i
sin tur plundrades och förstördes af
greker och romare. Här uppförde slutligen
Herodes det tredje templet, det i
hvilket Jesus uppträdde. I prakt och
storslagenhet öfverträffade det helt visst själfva
Salomos helgedom. Den dåvarande
tempelplatsen, som omgafs af präktiga
pelarhallar, tyckes i norr icke "hafva sträckt
sig lika långt som det nuvarande
tempelområdet. På denna sida dominerades
platsen af borgen Antonia. På dess
trappa var det antagligen Paulus höll sitt i
Apostlagärningarna (21: 40) omnämda
tal till folket, då han fängslades, och
härifrån åsåg Titus det sköflade templets
brand och undergång.

Judarnas Jerusalem och tempel hade
Titus förintat. Den af kejsar Hadrianus
nybyggda staden kallades Aelia
capito-lina. Jahwes helgedom ersattes af ett
Jupiterstempel. Det allra heligaste
vanhelgades af Jupiters staty, som ännu i
början af fjärde århundradet sågs af
pilgrimer. Judarna, som förut vid dödsstraff
förbjudit otrogna att beträda
tempelplatsen, voro nu själfva utestängda icke blott
från denna den heligaste plats de känna,
utan äfven från hela staden. Numera
äro väl den heliga stadens portar åter
öppna för judarna. Men tempelplatsen
våga de icke besöka af fruktan att
ofrivilligt beträda och ohelga det allra
heligaste. Utanför den västra tempelmuren
samlas de däremot hvarje fredags
eftermiddag och uppstämma sin rörande
klagan öfver Sions svunna härlighet.

Det hedniska romarväldet ersattes af

kristendomen. De kristna tyckas icke
ägnat den judiska tempelplatsen
synnerlig vördnad. Få vi tro en tradition,
använde de densamma till och med som
afstjälpningsplats för allt slags orenlighet.

Det var islam som återskänkte den
judiska tempelplatsen dess helgd. »Den
ädla helgedomen» åtnjuter
muhammedanernas vördnad näst efter templet i
Mekka. Denna egendomliga företeelse
har sin grund i följande förhållande.

Under den första tiden af sin
verksamhet sökte Muhammed genom ett
försonligt och tillmötesgående uppträdande
vinna judarna för sin lära. I sådant syfte
bjöd han de troende att vid bönen vända
sig emot Jerusalem, som sålunda blef
islams första qibla. I koranens sjuttonde
sura föregifver han sig till och med hafva
besökt den forna judiska tempelplatsen,
i det han säger: »Prisad vare han, som
för att visa sin tjänare några af våra,
under en natt medels en nattlig resa
försatte honom från den heliga böneplatsen
(i Mekka) till den fj ärmaste böneplatsen
(;mcsdjid el-aqcd), hvars omkrets vi hafva
välsignat.» Detta berömda koranställe
gaf upphof till den gamla tempelplatsens
nuvarande religiösa namn »den
fjärma-ste böneplatsen». —Det alstrade en mängd
legender om profetens förmenta besök i
Jerusalem och blef den förnämsta
orsaken, hvarför muhammedanerna hålla
denna stad i helgd.

Då Jerusalem genom kapitulation
kommit i den andre kalifen Omars händer,
var det första han företog att uppsöka
platsen, där enligt arabernas legender
Davids tempel stått och där klippan fanns,
på hvilken Muhammed bedit.
Författaren Djamàl ed-Dm Ahmed (c. 13 5 1)
berättar, att Omar på grund af profetens
beskrifning genast igenkände den heliga
platsen, oaktadt den var betäckt af
spinning och affall, så att han endast
krypande kunde beträda densamma.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:42:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1897/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free