Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kristina och teatern i Rom. Af C. Bildt. Med 12 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KRISTINA OCH TEATERN I ROiM.
245
sluta af samtida beskrifningar samt af
de efter Grimaldis ritningar af Gio.
Battista Galestruzzi utförda kopparstick,
måste de hafva varit synnerligen effektfulla.
När förhängena föllo vid operans början
— det var så, och ej genom uppdragande
af en ridå, skådebanan då för tiden
blottades — låg mörker öfver scenen, men
snart började morgonrodnaden, tills solen
så småningom strålade öfver två städer
med sina fästningar på ömse sidor om
scenen, Vällustens och Förståndets
borgar, och Aurora körde in på en
silfver-vagn, ströende friska blommor. Ännu
mera bifall uppväckte tredje aktens
dekoration, en praktfull trädgård, mën
mest slog sceneriet i sista akten an; det
visade Tiberns stränder med Castello S.
Angelo, hvarifrån ett fyrverkeri
afbrändes. Flere balettnummer voro inlagda,
alla utförda af män, i hvilkas dräkter
prålade jättestora fjäderbuskar på hufvud
och axlar samt vid knän och armbågar.
De afslutades af en ciaccona, en långsam
dans i skarpt markerad 8/i takt, utförd
af två premier-dansörer och hela
corps-de-ballet. Det hade säkert varit
angenämare att se den utförd af spanska dan-
BALETTDRÄKT. SAMTIDA KOPPARSTICK AF LE PAUTRE.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>