Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kristina och teatern i Rom. Af C. Bildt. Med 12 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KRISTINA OCH TEATERN I ROiM.
247
let räckte från half tio på kvällen till tre
på morgonen, men icke desto mindre
såg drottningen det efter några dagar
en tredje gång.
Ännu två operor af det produktiva
paret Rospigliosi och Marazzoli såg
drottningen på Teatro Barberini: Armi ed
A-mori och Dal male il bene. Dessutom
bevistade hon hos prinsen af Rossano,
som höll ett af de gladaste och rikaste
husen i Rom, flera gånger små
föreställningar, där smärre »melodramer» med
musik och dans utfördes af prinsessans
damer. Säsongens teaternöjen afslutades
med Corneilles Heraclius, som
uppfördes i Mazarins palats, (sedan
drottningens bostad maj 1658—juli 1659, nu
Palazzo Rospigliosi), hos Hugues de Lionne,
som då uppehöll sig i Rom på en
tillfällig beskickning.
En sådan ståt skulle Kristina aldrig
mera få se på scenen, ty några
månader därefter reste hon till Frankrike, och
när hon åter kom till Rom i maj 1658,
var Teatro Barberini åter stängd. Under
sin första vistelse i Frankrike hösten 1656
fick hon se både italiensk och fransk
komedi och ett särskildt till hennes ära
af jesuiterna hopsatt dramatiskt
smicker. Med mera god smak än artighet
gjorde hon sig lustig öfver detta och
kritiserade med vanlig uppriktighet den
italienska komedien, medan den franska
synes hafva vunnit hennes bifall. Vid
hennes andra besök följande år, då
Mo-naldeschis död hade vändt sinnena från
SLUTSCENEN I >LA VITA UMANA». KOPPARSTICK AF G. B. GALESTRUZZI. 1658.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>